After All - This Violent Decline

After All - This Violent Decline

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Diegenen die denken dat goede thrash alleen maar uit Bay Area, Duitsland of ScandinaviÎ kan komen hebben het mooi mis. Het Belgische After All timmert namelijk ook al jaren aan de weg en ze zijn toch niet de minste. Na een aantal experimentele jaren meldde het kwintet zich in 2003 zich weer terug aan het thrash-front middels de ijzersterke plaat 'Mercury Rising' en vooral met 'The Vermin Breed' in 2005.

Op dit nieuwtje gaan ze nog verder terug naar hun thrash roots en krijg je middels elf ijzersterke nummers een plaat die je als thrash liefhebber zeker moet hebben gehoord. Al vanaf de opener 'Frozen Skin' barst de band los om maar zelden gas terug te nemen. De band weet de thrash metal van weleer, zoals het in de tachtiger jaren werd gespeeld, goed te combineren met Maiden-achtige melodieÎn en hier en daar een beetje hardcore. De hele tijd hangt een Testament-achtige sfeer in de lucht, maar ook de latere Exodus. Luister maar naar 'Blackest Moon' of 'Sacraments For The Damned' die in het begin de sfeer van 'Seasons In The Abyss' oproept om uit te barsten in een moderne Scandinavische thrash song. Of wat te denken van 'Ruins Of Bones' die zeker niet op een van de latere Destruction-platen had misstaan en voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de cd is. Maar de vette glasheldere productie laat horen dat we met een hedendaagse metal plaat van doen hebben. De plaat bevat dan ook genoeg afwisseling om van begin tot eind overeind te blijven en bovendien hebben we hier met doorgewinterde muziekanten te maken die strak en ontzettend overtuigend tekeer gaan. Knap gedaan!

Als bonus krijgen we nog een videoclip van het nummer 'Frozen Skin'. Liefhebbers van thrash met enige moderne invloeden moeten deze plaat zeker eens gaan beluisteren. Aanrader!