Dimension Zero - Silent Night Fever

Dimension Zero - Silent Night Fever

Label : Regain Records | Archiveer onder

Horst : Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe een op hol geslagen In Flames klinkt? Dan moet je dit eerste full-length album van Dimension Zero voor de gein maar eens gaan luisteren. Goedemorgen pater! Dit hakt er pas echt over

Deze band begon in 1996 als een project van de In Flames leden Jesper Stromblad en Glenn Ljungstrom, met het idee iets te creren dat qua intensiteit in hetzelfde straatje lag als In Flames, maar belangrijk meer harder en bruter. Men nam samen met Hans Nillson (Luciferon, Crystal Age, Diabolique), Jocke Gothberg (ex Marduk) en Fredrik Johansson een mini CD op getiteld 'Penetrations Of The Lost World', die in 1997 op de markt kwam. Daarna werden er in varirende line-ups nog een aantal nummers opgenomen voor Tributes (oa Sepultura, Mercyful Fate), maar door diverse oorzaken besloot men in '98 den handdoek de ring in te smijten.

Vorig jaar echter pakte men de draad weer op. Jesper, Glenn, Jocke en Hans doken samen met Anders Friden (zanger In Flames, nu fungerend als producer) de studio in, om er weer uit te komen met 'Silent Night Fever', n van de hardste en snelste platen in het zgn. Gothenburg genre. Het album is voor alles gericht op snelheid en brutaliteit, maar (heel belangrijk) is tegelijkertijd vergeven van de karakteristieke melodielijnen en breaks die we bij In Flames frequent tegenkomen, hetgeen natuurlijk niet echt een verassing is (duh!). Acht nummers lang word je van de sokken geblazen door een alles overweldigende orkaan van geluid, maar nergens wordt het saai of eentonig, omdat de nummers op zichzelf afwisselend genoeg zijn. Slecht het negende (en laatste) nummer op de CD valt uit de toon, vanwege het trage tempo, het gebruik van (semi) akoestische instrumenten en een zanger die een verhaaltje opdreunt. Wellicht bedoeld om de murw gebeukte luisteraar op adem te laten komen, maar ik had liever een andere killer track gehoord. Qua songmateriaal ontlopen de verschillende tracks elkaar niet veel, maar absoluut favoriet hier zijn het titelnummer, 'Through The Virgin Sky' en het alom verwoestende 'Your Darkest Hour'. De hoge score is dik verdiend!!!