Napalm Death - Smear Campaign

Napalm Death - Smear Campaign

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Erik : Zonder enige twijfel, met standvastige hand en spijkerharde zenuwslopende trillingen duw ik resoluut de nieuwe schijf van Napalm Death in mijn CD speler. Dit binnen een recordtijd van slechts luttele seconden nadat de CD in aanraking kwam met mijn deurmat. Geen tijd om er gras over te laten groeien. Druk de play knop. Het intro 'Weltschmerz' zwelt aan en doet me sidderen

Aangenaam sidderen weliswaar want dit intro had niet misstaan op de laatste Celtic Frost comeback! Toch maar eens het bijgeleverde hoesje lezen, en Anneke van Giersbergen? Is die niet vanThe Gathering? Inderdaad maken de 'palmpjes' gebruik van de mystieke stem van Nederlands beste zangeres in wel twee erg mystieke nummers. Het ene het al genoemde intro, de andere het wederom Celtic Frost aandoende 'In Deference', wat onwijs snel begint maar die snelheid geleidelijk voor sfeer inlevert gedurende het nummer, om zo te eindigen in een waas van morbiditeit. Helaas nam het typen over deze bijdrage in deze review langer in beslag dan de uiteindelijke hoorbare bijdrage van Anneke. De veertien andere nummers zijn zo gevarieerd zoals we Napalm zelden hebben gehoord. Van hyper blast stukken naar mid tempo aanvallen naar het meer industrile muzikale scala wat op de laatste CD ' The Code Is Red' lichtjes werd aangetipt onder bevlogen begeleiding van Barney himself. Ook aan heuse meezingers is gedacht. Luister maar naar het aanstekelijke 'Identity Crisis'.

Eigenlijk geeft het qua sfeer een uitstekende bloemlezing weer van de laatste drie albums. Prima albums met enkele super uitschieters als ook mindere haast overbodige nummers. Door ze echter samen te smelten, verrijkt Napalm Death ons met een album dat erg sterk is in arrangementen en variatie en in de zit van vijfenveertig minuten niet verveelt. Trouwe fans zullen dit de band vast aanrekenen. Heeft Napalm Death echter ooit twee albums na elkaar uitgebracht die op elkaar leken? Klonken ze als dezelfde band? Was niet elke CD anders dan de voorganger? Zouden ze er vandaag nog zijn als ze keer op keer een 'Scum' hadden uitgebracht? Leaders not followers? U weet het antwoord wel. Wel mogen we rekenen op dezelfde wereldprobleemgerichte kwaadheid, dezelfde oorverdovende agressie en politieke integriteit als weleer. What you see it what you get, een (h)eerlijk album, 'guaranteed'! Voor de enkele zielen die Napalm Death niet kennen, ach, wat doen jullie hier en waarom lezen jullie dit eigenlijk!? Opzouten!