Entwine - Fatal Design

Entwine - Fatal Design

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Vera : Nadat Entwine een teken van leven gaf met de mini cd 'Sliver' vorig jaar, is het nu tijd voor een volledig nieuw album. Enkel single en kaskraker 'Break Me' is in gewijzigde versie op dit album terecht gekomen. Verder treffen we negen brandnieuwe composities aan die de fans van de Finse band moeiteloos zullen plezieren, voorzien zijn van een superieure productie en het succes van de band zullen prolongeren op wereldwijde schaal.

Dit vijfde album sluit naadloos aan bij voorganger 'DIEversity' uit 2004, al heb ik de indruk dat de gitaren nog harder in de mix staan, hetgeen de algehele dynamiek ten goede komt. Nog iets meer contrasten en perfectie dus, zodat vlotte gothic metal tracks als de titelsong 'Fatal Design' en eerder vernoemde single 'Break Me' (die we in licht gewijzigde versie aantreffen op dit album) afwisselen met hardere nummers zoals 'Surrender' (dit is de nieuwe single) en het van rigoureuze, tegen grunt aanleunende zang voorziene 'Twisted' hetgeen echt een nummer is waar de band alle remmen los gooit. Als men trouwens alleen al de kracht neemt die uitgaat van 'Chameleon', de tweede track van dit album, is het duidelijk dat Entwine alle genres overstijgt en simpelweg niet in één vakje onder te brengen is. Fans van (Scandinavische) gothic metal met mannelijke vocalen, zowel als liefhebbers van alternatieve rock ('My Serenity') of post grunge zullen genieten als ze 'Fatal Design' in de lader schuiven. Gewoon door de zangkwaliteiten van Mika Tauriainen, de professionele opnamen die ditmaal gebeurden door hun eigen drummer Aksu Hanttu in de Petrax en Groveland studio, geperfectioneerd door de productie van Janne Joutsenniemi (Stone, Sub Urban Tribe) en mix van Mikko Karmilla in de befaamde Finnvox studio. Tussen al deze energie vinden we slechts één rustpunt: het van melancholie doordrenkte 'Oblivion' dat de gevoelige kant van de band laat zien. Wanneer ik de mini cd 'Sliver' hoorde keek ik al uit naar het volledige nieuwe album van deze Finse band (met Zweedse zanger) en ik kan enkel stellen dat ze me met 'Fatal Design' wederom niet teleurstellen. De titel lijkt me te refereren naar de nieuwe lay-out van hun website, neem daar ook alvast een kijkje!