Into Eternity - The Scattering Of Ashes

Into Eternity - The Scattering Of Ashes

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Fons : Het Canadese viertal Into Eternity zal helaas wel nooit miljoenen cd's gaan verkopen. Thrash en death metal fans zullen de muziek te melodieus vinden, en fans van het progressieve werk zullen de band te hard vinden. Dat is jammer. De mix van brute thrash, donkere death metal, melodieuze power metal en de talrijke prog metal elementen die Into Eternity etaleert, is namelijk om de vingers bij af te likken. Was men op de eerste twee platen ('Into Eternity' en 'Dead Or Dreaming') nog enigszins zoekende naar het definitieve geluid, vanaf 'Buried In Oblivion' uit 2004 was het raak en leverde men een cd af die wereldwijd voor goede kritieken zorgde.

Ook het nieuwe album 'A Scattering Of Ashes', het tweede voor Century Media, is weer een schot in de roos. Net als op het vorige album kun je weer genieten van een excellerende band, die ondanks het drukke bandgeluid, superstrak over komt (drummer Jim Austin is fenomenaal!). Een complete kakofonie van geluid (hier en daar is een vergelijking met het legendarische Death wel op zijn plaats) komt er op je af, maar op het moment dat je het allemaal niet meer lijkt te bevatten, weet men, door het inzetten van een meezingbaar refrein, een groovende riff of een rustig akoestisch stuk, de aandacht vast te houden. Wat verder opvalt is de unieke samenzang tijdens de refreinen, heel hoog en zuiver en al vier cd's lang zo'n beetje het belangrijkste handelsmerk. Het meest in het oog springend zijn echter de instrumentale stukken. Prog metal geweld van de bovenste plank, veel beter ga je het dit jaar waarschijnlijk niet meer horen! Elk nummer opnieuw is het weer afwachten wat er nu weer voor duizelingwekkende solo op je afgevuurd wordt.

De combinatie van toegankelijke, melodieuze metal en tegendraadse, compromisloze thrash, verpakt in sterke composities en voorzien van een geweldige productie, is werkelijk uniek, en zal wederom wereldwijd enorm veel respect afdwingen. Het is te hopen dat men dat ook in de cd verkoop terugziet, want een band die een cd als 'A Scattering Of Ashes' weet te maken, verdient het om hogerop te komen! Wederom een klasse plaat van n van de weinige nog echt originele metalbands.