Adam West - Longshot Songs For Broke Players 2001-2004

Label : I Used To Fuck People Like You In Prison Records | Archiveer onder hardrock / aor

Evil Dr. Smith : Een nieuw dieptepunt in de schaamteloze exploitatiedriften van Gene Simmons is zijn Osbournes-aftreksel 'Family Jewels'. Die man verzint werkelijk alles om maar geen muziek te hoeven maken (al is dat voor de Kiss-haters natuurlijk goed nieuws). Wat is deze voormalige rockgod afgedaald tot een betreurenswaardig SBS6-poppenkastmarionet. Kan die man niet gewoon aan teelbalkanker sterven? Op deze manier wordt het luisteren naar Kiss zonder ranzige bijsmaak met het verstrijken der jaren steeds ondraaglijker. En ik was al geen fan. Gelukkig is er al een tijdje een goede vervanger!

Een kleine vijftien jaar fladdert Adam West uit Washington DC als een hondsdolle vleermuis in de rondte en keutelt om de haverklap een CD'tje, EP'tje of singletje eruit. Ze spelen hun hardrock'n'roll weliswaar met de intentie van een opgefokte 60s garagepunkband en de helft van de nummers klinken als onuitgebracht werk van Glenn Danzig in zijn Misfits periode waarbij zo nu en dan Jon Spencer's Blues Explosion, The Hellacopters en andere Dirtbombs voorbij zeilen, maar de nodige nummers hebben dezelfde macho testosteronrock als Kiss in hun hoogste plateauzooldagen. Met name de nummers van Gene Simmons lijken daarin een inspiratiebron te zijn. Tot en met grofkorrelige schreeuwzang van Jake Starr aan toe, die een kruising lijkt tussen Glenn en Gene. Zoals de venijnig gedreven rocker 'We've Got Cake' had zo op een van de eerste platen van Kiss kunnen staan. Niet verrassend dus dat we een Kiss cover treffen op dit album, twee zelfs. Al is, naast het op het lijf van Adam West geschreven 'Deuce', de tweede cover 'I Stole Your Love' wel net toevallig van Paul Stanley's hand.

Dit schijfje is met twee dozijn aan nummers behoorlijk volgepropt. Na 'Ready Steady Adam West' (1993-1999) en 'Hi-Balls Are Rolling' (1999-2001) is dit alweer de derde verzameling rare tracks. En voor een verzameling B-kantjes, single versies, nummers van verzamelalbums, covers en live songs valt het me op dat de band nauwelijks op een uitgebluste uitvoering of een halfbakken versie valt te betrappen. Voornoemde 'I Stole Your Love' en 'Deuce' klinken verdienstelijk, evenals hun smerig doorronkende versies van Twisted Sister's 'You Can't Stop Rock 'n' Roll' en, vrij opvallend, 'Gangland' van NWOBHM-cultlegende Tygers Of Pan-Tang. Er staat ook een Misfits nummer op, hoe origineel, maar alle valkuilen van de voorspelbaarheid ontwijkend ontbeert ook dit 'Where Eagles Dare' gezapigheid en lamlendigheid. En zo klinkt elk nummer fris van gruizige smerigheid. De oersimpele nummers zullen de muziekgeschiedenis niet doen veranderen, maar de bruisende energie vergoedt veel. Een nummer springt eruit en dat is de epische rockhymne en met lekkere onzintekst gevulde 'Christmas With The Devil', die uitmondt in een heus gitaarstormend eerbetoon aan Lynyrd Skynyrd's 'Freebird'. Wat mij betreft wordt dit nummer voortaan het hardrockequivalent van Band Aid's 'Do They Know It's Christmas'. Kom ik er alleen na vijf keer draaien eindelijk achter dat het nota bene een cover is van de hardrockparodisten Spinal Tap (!)…

Mocht je tegenwoordig wat teleurgesteld zijn in de voorhoede van de Scandinavische hardrockende garagehouders - The Hellacopters klinken wat sufjes vandaag de dag, The Hives doen het wel erg rustig aan, The (International) Noise Conspiracy hebben al jaren hun noise verloren en Gluecifer ligt op zijn kont - dan kan je je hart en verzamelwoede ophalen aan Adam West. Want als goed betaamde garagepunkverzamelaar heb je natuurlijk schijt aan deze verzamelaar en ga je op zoek naar de nu al onmogelijk te vinden limited singletjes. Succes!

Tracklist (cover):
Thora's Hammer
Ferrytale (Hellacopters)