Virgin Steele - Visions Of Eden (The Lilith Project - A Barbaric Romantic Movie Of The Mind)

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Virgin Steele bestaat inmiddels vijfentwintig jaar en wat is een betere manier om dat te vieren middels een nieuw plaat? De verzamelaars 'The Book Of Burning' en 'Hymns To Victory' buiten beschouwing gelaten, heeft het voor de Amerikaanse band rond de zanger, componist en het brein achter deze band David DeFeis, zes jaar geduurd om met een opvolger op 'The House Of Atreus' op de proppen te komen.

Het is de moeite van het wachten echter meer dan waard geweest. 'Visions Of Eden' is namelijk opnieuw een meesterwerkje geworden. Diegenen die de band kennen, weten dat David DeFeis nooit twee dezelfde albums heeft gemaakt en altijd met iets nieuws komt. Zo ook met deze, inmiddels elfde, hoofdstuk. 'Visions Of Eden' is opnieuw een concept album geworden waarin de mythologische personage Lilith, eerste vrouw van Adam, centraal staat. Zowel in het interview met David deze maand als op de band's website kunt u meer lezen over het verhaal, dus laten we ons maar concentreren op de muziek.

Muzikaal ligt 'Visions Of Eden' tussen de klassiekers 'The Marriage Of Heaven And Hell' en de meer theatrale 'The House Of Atreus' en is een van de meest duistere platen die we van de band totnogtoe hebben gehoord. Vanaf de krachtige opener 'Immortal I Stand (The Birth Of Adam)' zijn alle ingredi├źnten die Virgin Steele zo bijzonder maken aanwezig: spannende keyboards, theatrale piano melodie├źn, krachtige gitaren, dramatische epos en natuurlijk het prachtig stemgeluid van David DeFeis. Keer op keer bewijst hij nog steeds een van de beste zangers te zijn. Luister maar naar zijn krachtige performance in nummers zoals 'The Ineffable Name', 'Black Light On Black' en 'Childslayer'. Maar ook gevoelige nummers zoals het prachtige 'Angel Of Death' of 'The Hidden God'. Het duister concept is uitstekend verwerkt in de muziek en de teksten en de duistere uitstraling van de hoes past daar perfect bij. Ik moet wel zeggen dat de cd meer dan een of twee luisterbeurten nodig heeft om volledig tot haar recht te komen. De muziek bevat zoveel verschillende lagen dat het onmogelijk is om het album meteen op haar ware waarde te schatten.

De elf composities op deze elpee zijn stuk voor stuk meesterwerkjes waar vele muzikanten jaloers op zullen zijn. Geen enkel noot op dit album is overbodig en ondanks de speeltijd van tachtig minuten zit je constant op het puntje van je stoel. Welke band krijgt dat tegenwoordig nog voor mekaar?

KOPEN DIE HAP!