Within Y - Portraying Dead Dreams

Within Y - Portraying Dead Dreams

Label : Gain | Archiveer onder death metal / grindcore

Frank D. : Na een korte zomerpauze moet het stof altijd even van mijn bureau worden geblazen. En laat uit het hoge Noorden van Europa nu een frisse wind opsteken, die mij meteen weer bij de les krijgt. De naam van deze ijswind is Within Y.

Within Y was bij de release van hun debuut 'Extended Mental Dimensions' in 2002 een kleine sensatie in Zweden. De band werd vergeleken met In Flames, At the Gates and Dark Tranquillity. Nu heb ik destijds dat bordje aan me voorbij laten gaan, maar nu bij het tweede gerecht van de mannen ('Portraying Dead Dreams') schep ik toch maar eens op. Het eerste hapje 'Portraying Dead Dreams' smaakt niet verkeerd en ook de volgende happen (o.a. 'Breeding Murder', 'Never Forgotten' en 'Unjust') gaan erin als zoete koek. Het is duidelijk dat de band een mix van al het goede van de typisch Zweedse death metal maakt. Donker, melodieus en toch recht voor zijn raap worden de elf nummers neergezet. En toch…. Begrijp me niet verkeerd, dit is een verdomd goed album. Technisch klopt het van voor naar achter en van links naar rechts, maar toch…. Altijd weer dat "Maar toch” gevoel. Feit is dat dit genre langzaam door zijn hoeven aan't zakken is door zijn eigen succes. Natuurlijk, Within Y vult nog iets aan, maar echt iets toevoegen doet deze release ook niet meer. De verrassing is er inmiddels wel vanaf, deze melodieuze death metal. Zelfs het woord "modern” kun je tegenwoordig weglaten. De vijver is gewoon overvol geworden. En laat één ding duidelijk zijn: Within Y heeft alles om een grote vis te worden, maar net als een goudvis kan ook die niet groter groeien dan de kom groot is. En zo zou Within Y weleens slachtoffer kunnen worden van de overkill aan middelmatige en zwakke bands. En dat is stomweg jammer, want op basis van dit album verdient de band beter.