Avatar - Thoughts Of No Tomorrow

Avatar - Thoughts Of No Tomorrow

Label : Gain | Archiveer onder death metal / grindcore

Frank D. : Deze CD was een van de laatste loodjes van deze maand voor ondergetekende. En het was ook een van de verrassingen van deze maand. Niet zo zeer muzikaal, maar daarover later meer, maar wel omdat de gemiddelde leeftijd van deze band slechts 19 jaar is. 19! En dat betekent twee dingen: ik word oud en Zweden is een walhalla voor muziekliefhebbers.

Avatar heeft hun debuut 'Thoughts Of No Tomorrow' gedoopt. Ik zou me niet teveel zorgen maken over morgen als ik de heren was, want met deze CD in de hand zou dat best wel goed gaan komen. De muziek van het vijftal zit ergens halverwege Arch Enemy, In Flames en Soilwork. Het zware gitaarwerk en dito zang worden vermalen met catchy melodieƫn, waardoor het geheel heftig, maar toch toegankelijk is. Hier en daar is het zelfs stomweg poppy met een scherpe rand. Kortom, het is een bonte verzameling van stijlfiguren en invloeden die vakkundig tot een eigen geheel worden gesmeed. Hoogtepunten zijn 'Bound To The Wall', het rockende 'My Shining Star', het Iced Earth meets Metallica-achtige 'Stranger' en het trashy 'The Skinner'. Er zijn eigenlijk maar twee minpuntjes. Ten eerste het keyboard-geluid (b.v. 'Sane? ') dat zo uit mijn Yoko-prulletje lijkt te komen. Ten tweede hadden voor mij de gitaren wel wat vetter uit de productie mogen komen. Doordat deze vrij gladjes zijn weggewerkt verliest de band aan impact en is het potentiƫle kamerbrede geluid ietwat ielig, maar dat mag de pret van deze ijzersterke debuut CD niet drukken. Het is bijna verdacht, zoals deze NEGENTIEN JARIGEN(!) weten te spelen. Hulde, chapeau, enzovoort, enzovoort!

Kort en zoet, Avatar is zo'n band die het heel ver kan gaan schoppen. Dit 'Thoughts Of No Tomorrow' is in ieder geval een blik in de toekomst van de Zweedse metal.