Elixir - Mindcreeper

Elixir - Mindcreeper

Label : Majestic Rock Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Het komt steeds vaker voor dat oude helden van weleer weer eens besluiten om samen muziek te gaan maken, zo ook de Britse band Elixir die in 2001 de handen ineen geslagen hebben om de veertigste verjaardag van gitarist Norman Gordon luister bij te zetten. Hun debuutalbum 'The Sons Of Odin' verscheen reeds in 1986, kort daarop gevolgd door 'Sovereign Remedy' (1988, opnieuw uitgebracht als 'Lethal Potion' in 1990). Na hun reunie verscheen dan nog 'The Idol' in 2003 en nu is het de beurt aan 'Mindcreeper'. Majestic Rock vond dit blijkbaar zo'n heuglijk feit dat buiten 'Mindcreeper' ook alle vorige albums opnieuw uitgebracht zijn.

Elixir maakt recht toe recht aan old school metal, maar maakt hiermee allesbehalve een verpletterende indruk. Dat ligt aan een aantal zaken, waarvan de zeer matige produktie er duidelijk n van is. Het geluid is erg dof en het gitaargeluid is niet bepaald prominent aanwezig. Verder zijn de nummers niet echt geweldig, maar eerder behoorlijk doorsnee. Toen ik de plaat voor de eerste keer beluisterde, kreeg ik het gevoel daar ik naar een plaat van het jaren tachtig label Ebony Records zat te luisteren en de oudere jongeren onder ons weten dat dit niet bepaald een goede referentie is. Daarentegen is het gitaristenduo Phil Denton/Norman Gordon wel aardig bezig en is Paul Taylor een behoorlijke, maar zeker geen geweldige zanger. Alles in ogenschouw nemende is 'Mindcreeper' een metal album wat niet echt veel toevoegt aan de reeds overvolle scne en daarom ook als een overbodige release bestempeld kan worden. Alleen geschikt voor de echte fanaten dus