Dissection - Rebirth Of Dissection

Dissection - Rebirth Of Dissection

Label : Escapi | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: DVD/Video

Koen B. : Ik voel me een beetje vreemd terwijl ik deze recensie van deze 'Rebirth Of Dissection' DVD zit te typen. Niet alleen is de wedergeboorte van deze Zweeds groep al weer enkele maanden geleden wreed de kop ingedrukt door de band op te heffen, maar ik ben ook nog ietwat aangeslagen van het feit dat zanger / gitarist / componist Jon Nödtveidt enkele weken geleden een kogel door zijn eigen hersenpan schoot. Ik ga hier verder niet in op Nödtveidts overlijden, maar concentreer me hier liever op deze DVD. Voor een officiële verklaring vanuit het management over, verwijs ik je graag naar Dissection's website.

Er staat negentiental nummers op deze DVD, die werd opgenomen tijdens een concert in een uitverkochte Arenan te Stockholm (Zweden) op 30 oktober 2004. Daarnaast staat er een 25 minuten durend exclusief interview op met Nödtveidt en een videoclip van het nummer 'Starless Aeon' dat origineel verscheen op het 'Reinkaos: A Sonic Invocation To The Endless Dark Aeon' album.

Het optreden werd gefilmd met een veelvoud aan camera's en heeft een opperbest geluid meegekregen, al met al een must voor Dissection fans (waaronder ik mezelf ook reken). Het interview biedt inzicht in Nödtveidt's muziek en levensbeschouwing en is uiteraard mede interessant omdat de man niet veel interviews gaf, maar ook omdat hij het never nooit meer kan navertellen. Wanneer je interesse hebt in de aanschaf van deze DVD raad ik je aan dat vooral via de Nuclear Blast website te doen want deze vlegels doen er in een gelimiteerde genummerde oplage van 1000 stuks een live CD bij. Ik ben benieuwd of het afscheidsconcert dat 24 juni jongstleden gefilmd werd, ooit nog wordt uitgebracht. Indien dat niet zo is, beschouwen we deze DVD maar als een prachtig afscheidscadeau van een uitstekende band.

Tracklist:
01 - Intro : At The Fathomless Depths
02 - Nights Blood