Axel Rudi Pell - Mystica

Axel Rudi Pell - Mystica

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Ha, een "nieuwe” Axel Rudi Pell plaat. Dat is een echt een eitje voor een recensent. Je kopieert gewoon de vorige recensie, vervangt de oude songtitels door de nieuwe en klaar is kees. Zeg nou zelf, Axel doet dit toch al jaren. Hij kopieert zijn vorige CD, verandert wat details, song-titels en teksten en hup, de nieuwe plaat is klaar. Oh ja, niet vergeten het artwork en de album titel nog aan te passen, want anders gaat het alsnog mis.

Even alle gekheid op een stokje: vernieuwing moet je inderdaad niet zoeken bij deze sympathieke Duitser (ja, ja, ze bestaan echt…), maar het gaat veel te ver om te zeggen dat zijn platen onderling uitwisselbaar zijn en dat hij zichzelf alleen maar herhaald. Waarom wordt het ontbreken van vernieuwende elementen bij andere bands wel getolereerd (denk hierbij aan een AC/DC bijvoorbeeld…) en wordt de heer Pell door het grootste gedeelte van de schrijvende pers aan het kruis genageld? Laten we wel wezen, hij heeft een klasse-band, een geweldige zanger en schrijft, zeker als je een liefhebber bent van door Dio en Rainbow beïnvloedde metal (en wie is dat niet?), kwalitatief goed tot uitstekend materiaal.

De mix van ballads, rockers en episch materiaal overtuigt ook deze keer weer en ik ben met name te porren voor opener 'Fly To The Moon', het lekkere 'Living A Lie' en het titelnummer 'Mystica'. De rest doet hier niet veel voor onder en is van een even consistent hoog niveau. Niet zeuren dus, want tegenwoordig zullen niet veel bands kunnen zeggen dat ze in staat zijn een hele CD met gelijkwaardig materiaal af te leveren.

Wanneer je de vorige platen van Axel Rudi Pell in de platenkast hebt staan, zie ik geen enkele reden om deze 'Mystica' niet in huis te halen. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt met deze plaat en heb hem netjes naast de vorige zestien releases van Axel in het CD-rek geplaatst. Daar zal hij geen kans krijgen om stof te vergaren, want hij zal zeker op regelmatige basis in mijn CD-speler te vinden zijn.