Children Of Bodom - Follow The Reaper

Children Of Bodom - Follow The Reaper

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Aaaaaaaahhhhh, de nieuwe COB, dat is altijd wel iets om naar uit te kijken. De heren hebben welliswaar niet stilgezeten het afgelopen jaar, maar dat had meer te maken met bijklussen in Sinergy en Impaled Nazarene (gitarist Alexi Laiho) en het opnemen van een solo project (toetsenist Janne Warman). Gelukkig hebben ze weer tijd gevonden om met COB ook weer eens een plaat op te nemen, en het resultaat is weer zeer van de aangename. Het kan zijn dat er een hoop van de lezers dat al reeds weten, aangezien 'Follow The Reaper' in Finland al reeds twee maanden uit is (makkelijk hoor, MP3's), en hoe dat precies zit kan je in het COB interview lezen wat ergens anders in dit blad staat. Anyway, zoals gezegd, de plaat klinkt uitstekend, maar het verschild wel enigzins met een album als 'Hatebreeder'. Er is snelheid ingeleverd, en de keyboards hebben een wat prominentere rol gekregen. Op zich is dat wel even wennen (groeiplaat dus), maar Janne Warman is een uitstekende toetsenist, dus heb ik er geen problemen mee. De gitaarpartijen zijn weer ouderwets geweldig, evenals de nummers, die op mij een wat melancholieke indruk maken, waarschijnlijk omdat er mijns inziens toch een behoorlijke 80's feel inzit (lekker hoor!). Om dat nog ns te onderstrepen hebben de heren een cover opgenomen van WASP, te weten het nummer 'Hellions', maar laat dat nu de misser van de plaat zijn... Het is een bijzonder matte versie geworden, waarin het net lijkt of ze dit nummer eigenlijk niet durven te spelen, het komt allemaal wat timide over. Het (al 16 jaar oude) origineel klinkt vele malen bruter, een gemiste kans dus. Voor de rest een prima plaat, met uitschieters in 'Mask Of Sanity', 'Follow The Reaper' en 'Bodom After Midnight'.