Vader - Impressions In Blood

Vader - Impressions In Blood

Label : Regain Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het is dit jaar twintig jaar geleden dat Vader werd opgericht door gitarist/zanger Piotr Wiwczarek (Peter) en de vorig jaar overleden Krzysztof Raczkowski (Doc) en gedurende de afgelopen twee decennia is deze band uitgegroeid tot een instituut in de death Poolse metal. Menig Poolse metal band heeft zich laten inspireren door de vaandeldragers van de Poolse death metal scene, waarvan Decapitated misschien wel de bekendste in de voetsporen-tredende band is.

Anno 2006 mag Vader zich nog steeds tot de grootste death metal bands van het Europese continent rekenen en de aanstaande - 90 shows tellende - Europese Blitzkrieg tour met God Dethroned en Severe Torture in het voorprogramma geeft al aan dat Vader nog lang niet aan een death metal pensioen denkt. En om dat nog maar eens te onderstrepen heeft de band eerder dit jaar in de voor hun vertrouwde Hertz Studios hun snelste werkstuk tot nu toe opgenomen. Wie dacht dat Vader het na het verschijnen van hun meest trage album 'The Beast' definitief rustiger aan zou gaan doen, komt met 'Impressions In Blood' bedrogen uit. Vader speelt op hun nieuwe plaat weer ouderwets vol gas. Vader weet al jaren een brug te slaan tussen bands als Morbid Angel en Slayer en ook op 'Impressions In Blood' laat het kwartet aanstekelijke death metal met Slayer-achtige thrash invloeden horen. Razendsnel drumwerk voorzien van stuwend gitaarwerk en venijnige solo's; een formule die al zes studio albums werkt en op het zevende album nog steeds geen moment doet vervelen. Okay, Vader wordt misschien wel een beetje voorspelbaar, maar zolang de kwaliteit van hun releases van dit niveau blijft, mag de band wat mij betreft nog jaren meedraaien. Dit album kun je als death metal fan dan ook blind aanschaffen.