Hatebreed - Supremacy

Hatebreed - Supremacy

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder punk / hardcore

Patrick : Groot, groter, grootst. En dan Hatebreed! Laten we eerlijk wezen; is er binnen de hardcore ook maar één band die kan wedijveren qua populariteit en invloed met dit vijftal onder leiding van Jamey Jasta? Nee toch! Zal die bekendheid en succesvolle aanpak ook voor de nodige druk zorgen als het aankomt op het maken van nieuwe nummers? Als dat al zo is, is. Hatebreed daar op een overtuigende manier mee omgegaan.

'Supremacy' borduurt voort op daar waar Hatebreed ons op 'The Rise Of Brutality' achterliet (nee, deze keer geen riff van het laatste nummer waarmee de cd wordt geopend) en misschien dat het daarom voor sommigen wat weg heeft van een herhalingsoefening. Ach, misschien ligt het gevaar van herhaling wel iets op de loer, maar Hatebreed heeft wederom een knaller van een cd neergezet die er live ongetwijfeld ook weer erg lekker zal uitknallen. Herhaling of niet; dit is krachtvoer voor krachtpatsers! Wederom ragt de band zeer verfijnd als een olifant door de spreekwoordelijke porseleinkast. Ook 'Supremacy' staat bol van de agressie, teksten die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten, vette moshparts, ruige riffs, snelle en slow motion gedeeltes, nog meer dubbele bas en bruisende energie. Maar bovenal is dit een cd die vooral hard is. De nimmer ontbrekende krachtpatsers (bijvoorbeeld 'The Most Truth', 'The Threshold', 'Spitting Venom') en hymnen zijn ook weer aanwezig. Het zal me niets verbazen als een nummer als 'Defeatist' snel uit zal groeien tot een waar live hymne; het refrein ervan blijft in elk geval lekker lang nagalmen tussen de oortjes. En ook 'Destroy Everything' zou dit lot wel eens beschoren kunnen zijn.

Hatebreed laat op 'Supremacy' horen waarom de band één van de (zo niet de) allergrootste en meest geliefde in het genre is. Een album dat zijn titel vol waardigheid kan dragen!