Spawn of Possession - Noctambulant

Spawn of Possession - Noctambulant

Label : Neurotic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Met hun debuutplaat 'Cabinet' wist de Zweedse death metal formatie Spawn Of Possession overal lovende kritieken te oogstten en middels een aantal vooraanstaande Europese en Amerikaanse tournees wist de band hun reputatie als technische death metal parel meer dan waar te maken. De verwachtingen omtrent hun tweede plaat 'Noctambulant' waren logischerwijs dan ook zeer hoog gespannen.

Eind mei kwam de langverwachte opvolger via het Nederlandse Neurotic Records uit, en het moet gezegd worden, de nieuwe Spawn Of Possession plaat gaat alle verwachtingen te boven. Spawn of Possession heeft in de Pama Studios met Magnus Sedenberg wederom een negental technische death metal krakers opgenomen. De band is ten opzichte van het debuutalbum nog complexere nummers gaan schrijven, maar heeft ondanks al de technische hoogstandjes niet vergeten pakkende songs te schrijven die blijven hangen. Naast blastwerk met veel tempowisselingen, adembenemende gitaar riffs en veelzijdig drumwerk is er op Noctambulant' ook plaats voor langzame en dreigende stukken ('Sour Flow') of jazzy invloeden, die behoorlijk aan Cynic doen denken ( 'In My Own Greed'). Het toont de veelzijdigheid van de muzikanten van Spawn of Possession aan en komt de dynamiek van de plaat ten goede. De productie op 'Noctambulant' klinkt vergeleken bij 'Cabinet' een stuk voller, en het geheel is goed in balans. Spawn of Possession is door al het touren duidelijk uitgerijpt als band en dat is te horen, vooral als je de twee albums met elkaar vergelijkt. Geen enkele fan van technische death metal kan dan ook meer om deze band heen, verplichte kost dus. 'Noctambulant' zal zonder twijfel hoog eindigen in de jaarlijsten van 2006.