Sabaton - Attero Dominatus

Sabaton - Attero Dominatus

Label : Black Lodge | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Het Zweedse Sabaton is een van de weinige bands binnen de power metal die zichzelf hebben weten te presenteren met een enigszins eigen geluid, dat vooral te danken is aan de diepe stem van zanger Joakim. Met de release van 'Primo Victoria' in 2005 heeft de band menig liefhebber van de melodieuze metal weten te overtuigen en als fan binnen weten te halen. Prompt werd de band dan ook meegevraagd voor een Europese tour met Edguy en Dragonforce.

Op 'Attero Dominatus' denderen de Zweden ongestoord door waar ze op 'Primo Victoria' waren geëindigd. Nummers als de titeltrack 'Attero Dominatus', 'Nuclear Attack', 'We Burn' en 'Back In Control' liggen volledig in dezelfde lijn als tracks als 'Counterstrike' en 'Into The Fire'; ze worden gedragen door zware riffs, bombastische refreinen, een vlot tot snel tempo en de altijd rauwe vocalen van Viking hoofdman Joakim Brodén. En ondanks dat de nummers meestal vrij eenvoudig zijn opgebouwd, weten ze keer op keer te boeien. Toch kent de cd ook wat tegenvallende momenten. Het ruim acht minuten durende 'Rise Of Evil' is weliswaar behoorlijk bombastisch, maar de band vervalt te veel in herhaling om het de volledige speeltijd interessant te houden. Er had met alle gemak een kortere, prima track van gemaakt kunnen worden. En ook een nummer als 'Angels Calling' kent een langzamer tempo en wordt, ondanks het theatrale keyboard middenstuk, daardoor enigszins gezapig.
Ook op 'Attero Dominatus' draait het volledige thema weer rondom oorlog en alle daarbij gepaard gaande kommer en kwel. Dat de heren echter ook over de nodige humor beschikken, bewijst 'Metal Crüe'. Qua tekst verdient deze track absoluut je aandacht; allerhande bandnamen worden in de tekst verweven. Accept, Annihilator, Crimson Glory, Destruction, Gamma Ray, Holy Moses, Kiss, Maiden, Metal Church, Motörhead, Priest, Pretty Maids, Rage, Slayer en Venom zijn inventief ingebouwd maar bovenal met een vette knipoog!

'Attero Dominatus' is een logisch muzikaal vervolg, dat weliswaar niet meer zo verrassend is als voorganger 'Primo Victoria' is, maar die de liefhebbers van heavy en power metal zeker de nodige plezierige speeluurtjes zal bezorgen!