Bloodsimple - A Cruel World

Bloodsimple - A Cruel World

Label : Bullygoat Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Er ging een zucht van verlichting op bij de fans van Vision Of Disorder toen bekend werd dat ex-leden Tim Williams en Mike Kennedy de muzikale draad weer op hadden gepakt en met Bloodsimple een nieuw muzikaal leven waren begonnen. De band tekende een contract bij het Bullygoat Records, de platenmaatschappij van Chad Grey (Mudvayne) en 'A Cruel World' is het eerste resultaat van deze samenwerking.

Een muzikale vergelijking met Vision of Disorder leert ons dat de hardcore er metal invloeden heeft naast gekregen en er zodoende een stevige, maar melodieuze metalcore ontstaan is. De agressieve hardcore van weleer is nog steeds aanwezig, maar is niet de overheersende muzikale factor. Het bijzondere aan 'A Cruel World' is dat Bloodsimple veel diverse elementen tot een fraai geheel weet te formeren. De band sleurt en trekt en gaat daarbij van heftige nummers zoals opener 'Straight Hate' en 'Path To Prevail' naar zeer melodieuze tracks als 'Plunder' (dat in de verte wel iets weg heeft van Nickelback), 'Falling Backwards'(waarop eerder genoemde Chad Grey meezingt) en 'The Leaving Song'. Als totaal ontstaat er een combinatie van metal, een beetje grunge en natuurlijk hardcore. Hiermee maakt de band muziek die menig metalfan zeker zal aanspreken. De meeste nummers steken vrij rechtlijnig in elkaar; geen complexe arrangementen, geen onverhoedse tempowisselingen en meestal volgens het couplet-refrein principe. En hoewel ik juist graag wat meer complexiteit hoor, gebruikt Bloodsimple de eenvoud om hun nummers zeer toegankelijk en herkenbaar te maken. De zang van Tim is zowel schreeuwerig als clean waarbij het accent toch vooral op het laatste ligt. Daar is niets mis mee, maar zijn gebulder is zo extreem krachtig (luister maar eens naar 'Blood In Blood Out') dat ik er graag wat meer van gehoord had.

Met 'A Cruel World' levert Bloodsimple een volwaardige debuut cd af. Misschien niet een waar elke Vision Of Disorder fan op zit te wachten, maar wel een die alle liefhebbers van stevige muziek wel eens aan zou kunnen spreken. In een muzikaal subgenre (lees: metalcore) dat bijna volledig lijkt platgetreden te zijn, is Bloodsimple als een ware oase. Weliswaar geen oase van rust, maar wel een die voor verfrissing zorgt!