Mountain Mirrors - Mountain Mirrors

Mountain Mirrors - Mountain Mirrors

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Release type: Demo

Vera : Jeffrey J. Sanders is de man achter Mountain Mirrors, een Amerikaan die al heel zijn leven een verregaande interesse in allerlei soorten muziek heeft. Dit leidde op natuurlijke wijze in het spelen in een aantal groepen. Aanvankelijk veel covers, maar Jeff realiseerde zich dat zijn ware roeping het schrijven van eigen nummers was en ook dat ie best op zijn eentje verder kon gaan. Zo bracht hij al een eerste cd uit, genaamd 'Lunar Ecstasy'.

'Mountain Mirrors' is het tweede album en hiervoor deed ie beroep op een aantal gastmuzikanten, zodat de donkere akoestische rock een grotere diepgang en gelaagdheid heeft. Wie zijn die gastmuzikanten? Elad Fish is verantwoordelijk voor drums en percussie, toetsen en piano. Guy Bar-Tor als bassist, behalve in één nummer. Oren Selas toetsen in twee nummers. Claire Fitch speelt cello in twee nummers en dit is werkelijk prachtig. Ene Vurt zorgt voor ambient geluiden op het instrumentale en heel dreigende 'Praying Mantis', dat Jeff schreef vlak na de dood van zijn grootvader. Hij maakte het af na het bekijken van een documentaire over de moord op John Lennon.

Ik wil jullie een fragment uit de biografie niet onthouden omdat dit zo mooi geschreven is, net zoals de muziek, en omdat het veel zegt: Beeld je Opeth, Nick Drake en Pink Floyd in, samen akoestische treurzangen spelend rond een vuur in het woud onder de volle maan, terwijl de omringende wereld zich opblaast. Vuurvliegjes dansen in een verduisterde bries. Geestverschijningen en verloren zielen dwalen doorheen de muziek. Mountain Mirrors is zware akoestische muziek uit de wouden van Massachusetts.

De muziek is donker en akoestisch. Jeff heeft een warme stem die me, vooral in de eerste nummers erg doet denken aan Mike Akerfeldt en het 'Damnation' album van Opeth. Andere invloeden zijn Nick Drake en Pink Floyd. In de teksten ontpopt Jeff zich tot een gevoelig en nadenkend mens die zijn bedenkingen op een poëtische wijze vertolkt. Het is een heerlijk album om relax te beluisteren bij een goed glas wijn. Mensen die houden van de akoestische albums die geregeld door Prophecy Productions worden uitgebracht, zullen intens genieten van Mountain Mirrors. Het album is verkrijgbaar via de website en Magnatune. Spoedig zal het verkrijgbaar zijn via CD Baby en alle grote webstores zoals iTunes, Rhapsody, eMusic, enzovoort.