Grave - As Rapture Comes

Grave - As Rapture Comes

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Tormentor Erich : Het verhaal van Grave mag bekend zijn: in de vroege jaren negentig speelden deze Zweden een behoorlijk deuntje mee in de weelderige (Scandinavische) death metal scene. Na twee prima albums volgden echter een aantal releases die iets minder werden ontvangen (lees: een aantal liefhebbers van de band vonden dat het allemaal te commercieÎl werd) en uiteindelijk viel het doek voor Grave. In 2002 kwam de band echter terug met het verdienstelijke 'Back From The Grave' en ook 'Fiendish Regression' uit 2004 deed het goed. 2002, 2004, en dus ook in 2006 kunnen we weer een nieuw album van frontman Ola Lindgren en zijn mannen tegemoed zien. Deze keer nam men het schijfje op in de Soulles studio en het cement tussen de songs werd gemetseld door Peter T‰gtren in zijn Abyss Studio.

En wat is het resultaat? Nou, wat mij betreft is 'As Rapture Comes' een goed en stevig death metal album geworden dat voldoet aan de typische Grave elementen. Zo valt opener 'Burn' niet alleen op door het trage en met langzame solo's doorspekte middenstuk, ook de "Grave-groove” is weer van de partij. Maar pas op, tijdens 'Through Eternity', 'By Demons Bred', 'Unholy Terror' en 'Epic Obliteration' (met Morbid Angel achtige trekjes) haalt de band ongenadig hard uit. Deze songs zijn snelheidsduiveltjes op z'n Grave's, en dat klinkt erg lekker. Doordat men deze tracks afwisselt met songs die wat trager zijn zoals de reeds genoemde opener en 'Battle Of Eden' wordt het album nergens saai of vervelend. Het beste kun je echter beginnen met 'Living The Dead Behind' (ja, ik weet het, een beetje een rare titel maar zo staat het op de promo) en de titeltrack, omdat deze songs alle ingredienten bezitten die zo kenmerkend zijn voor dit album. Wat mij verder (en in het algemeen) opvalt aan 'As Rapture Comes' is de agressie die ervan af spat. Ola zingt net wat donkerder en dieper, die nieuwe drummer Pelle moet vroeger minimaal houthakker zijn geweest want meppen dat kan hij, en ook de solo's zijn lekker scherp. Grave laat via 'As Rapture Comes' horen dat ze nog lang niet klaar zijn, deze band schopt kont anno 2006!

O ja, bijna vergeten. Mocht je denken dat 'Damn Bones' je bekend voorkomt dan kan dat kloppen. Deze song is origineel van Alice In Chains. Grave heeft er echter een eigen draai aan gegeven en het resultaat is een heerschende cover. Check it out.