Evil Masquerade - Third Act

Evil Masquerade - Third Act

Label : Escape Music | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Toen ik mij wou oriënteren en iets meer te weten wou komen over de band Evil Masquerade besloot ik de befaamde Lords of Metal zoekmachine in te schakelen. Het eerste wat mij verraste was dat de twee eerdere platen van deze groep beide door mijn hoofdredacteur waren besproken. De tweede verbazing ondervond ik toen ik zag dat mijn goede oude baas ook nog eens heel ruim met zijn waarderingen had zitten strooien. Dat zou moeten betekenen dat deze Scandinavische band erg goed zou moeten zijn want zo scheutig is mijn opperhoofd meestal niet. Ik was dan ook zeer benieuwd naar de derde cd van deze mannen die nu toevallig op mijn bureau was beland. Ik heb de twee eerste platen van deze groep nog nooit gehoord dus en vergelijking met hun nieuw product zal ik hier niet kunnen maken. De schijf heet 'Third Act', wat een intelligente vondst.

Een ding wat wel te vertellen is is dat de groep hun eerste zanger Hendrik Brockmann heeft laten gaan zodat hij een solocarrière kon beginnen. Het duurde niet lang voordat Apollo Papathanasio gevonden werd. Bandleider Hendrik Flyman had namens van een vriend van hem, Richard Andersson van de groep Time Requiem vernomen dat hun zanger hun groep had verlaten en dat die misschien wel geïnteresseerd zou zijn in een baan bij Evil Masquerade. En dat was absoluut geen slechte verandering voor deze band want deze Apollo heeft nogal een breed bereik in zijn stem en brengt daardoor ook heel veel positieve afwisseling in de nummers op deze schijf. De plaat staat verder bol van muzikaal vakmanschap, elk bandlid weet precies hoe hij moet spelen om de boel een extra dimensie te geven. De sfeerwisselingen en de tempoveranderingen zouden de fans van het melodieuze progressieve genre nogal kunnen verrassen. Al dat moois staat op deze schijf verdeeld over elf klassiek sterke nummers en er zal geen moment van saaiheid zijn. Een groot hoogtepunt vind ik het nummer 'I'll Make You Burn', een stuk dat me sterk doet denken aan de voor mij zo interessante periode van Black Sabbath tijdens 'Headless Cross'. Dikke vette riffs, mooie zang en een heerlijke gitaarsolo zijn de ingrediënten die dit nummer zo lekker in je gehoor laten liggen. Ik weet ook zeker dat ik deze plaat zo meteen in de wisselaar in mijn auto stop want mijn vrouw en ik staan op het punt om naar het Bang Your Head Festival in Zuid Duitsland af te reizen. Op die manier kunnen we al beginnen met het bangen van ons hoofd zo gauw we de deur van ons huis achter ons laten.