Cellador - Enter Deception

Cellador - Enter Deception

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze uit Amerika afkomstige band bestaat nog maar twee jaartjes en heeft hiervoor enkel een demo uitgebracht in vorm van 'Leaving All Behind'. Collega Patrick was al zeer te spreken over die demo en zei in zijn review dat deze band niet onopgemerkt zal blijven. En gelijk had die! Vlak na het verschijnen van de demo is de band opgepikt door niemand minder dan de metal gigant Metal Blade, die nu dit debuut uitbrengt. En wat voor een!

Cellador speelt een ontzettend krachtige combinatie van power en speed metal in de stijl van oude Helloween en DragonForce. De band gebruikt echter veel meer invloeden in haar muziek, zoals thrash en aan death metal refererende blast beats, zonder daarbij melodie uit het oog te verliezen. Naast de vier nummers die al op de demo stonden, is 'Enter Deception' aangevuld met vier nieuw nummers die allen van een zeer hoog kwaliteit zijn. Maak je borst maar nat, want vanaf het moment dat 'A Sign Far Beyond' uit de speakers knalt laat de Cellador je voor de komende driekwartier moeilijk op adem te komen. Geen ballades of adempauzes, maar gewoon knallen, daar gaat Cellador voor. Knallen doet ook de productie van Erik Rutan, die de plaat gelukkig geen standaard heavy metal productie heeft meegegeven, maar het beste uit de band en de muziek heeft weten te halen. Zoals je deze maand in het interview met gitarist Chris Petersen kunt lezen, zijn sommige bandleden al jaren bezig en dat is verdomme te horen ook. Luister maar naar het drumwerk van, de slechts zeventienjarige, David Dahi of het gitaarwerk van zowel Chris Petersen als Bill Hudson (die overigens Sam Chatham vervangt). En wat te denken van zanger Michael Gremio die af en toe aardig bij Bruce Dickinson in de buurt komt en zich ook in de hogere regionen prima weet te redden? Magnifiek!

Wat Cellador ons op dit debuut laat horen mag dan niet origineel zijn, maar als een band zulke intense nummers weet te schrijven en het allemaal zo strak weet uit te voeren, mag je niet zeuren. 'Enter Deception' is dan ook een hoogwaardig debuut geworden, die zeker een plekje op mijn jaarlijst zal krijgen. Aanrader!