Leatherwolf - World Asylum

Leatherwolf - World Asylum

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : We hebben er lang op moeten wachten maar de legendarische "triple axe attack” is terug, en hoe! Nadat men in 1999 na een afwezigheid van tien jaar de live-CD 'Wide Open' uitbracht, is er zeven lange jaren later nu dan eindelijk het nieuwe studio-album van Leatherwolf getiteld 'World Asylum'.

In tegenstelling tot zeven jaar geleden zijn er echter wel wat bezettingswijzigingen doorgevoerd. Zo heeft zanger/gitarist Michael Olivieri plaats moeten maken voor ex-Crimson Glory zanger Wade Black en heeft men in Eric Halpern (ex-Destiny's End) en Pete Perez (ex-Riot) vervangers voor respectievelijk Carey Howe en Paul Carmen. Diegenen onder jullie die goed opgelet hebben zullen dus opgemerkt hebben dat alleen gitarist Geoff Gayer en drummer Dean Roberts overgebleven zijn. Het typische Leatherwolf geluid is gelukkig behouden gebleven en dat is natuurlijk goed nieuws!

Leatherwolf maakte midden jaren tachtig een schitterende debuutplaat gevolgd door twee wat melodieuzer uitgevallen opvolgers, waarvan ik 'Street Ready' nog steeds fantastisch vind. De nieuwe plaat 'World Asylum' leunt stilistisch gezien wat meer tegen de debuutplaat aan en is een stuk harder uitgevallen dan ik van tevoren verwacht had. Opener 'I Am The Law' is een perfecte starter, waarbij Wade Black's vocalen erg veel in de buurt komen van het stemgeluid van Michael Olivieri en waarop de traditioneel veelvuldig aanwezige gitaarsolos meteen weer opvallen. Ook de navolgende tracks 'King Of The Ward' en (vooral) 'Behind The Gun' zijn ronduit schitterend en dat geldt eigenlijk voor de gehele plaat. Het enige nummer wat ik persoonlijk wat minder vind is 'Institutions', wat iet experimenteler van aard is. In de jaren tachtig zag ik Leatherwolf als een band die alles in zich had om het echt te gaan maken in de muziekbusiness. Helaas heeft men door omstandigheden die belofte nooit waar kunnen maken. Wellicht dat men middels deze 'World Asylum' een tweede kans krijgt. Voor mij is deze plaat in ieder geval het beste wat ik deze maand heb mogen beluisteren. Welcome back, guys!