Persuader - When Eden Burns

Persuader - When Eden Burns

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Al sinds de release van het debuut 'The Hunter' is Persuader het Zweedse tweelingbroertje van Blind Guardian. Stevige heavy metal met veel melodie en een zanger wiens stem als twee druppels water op Hansi K├╝rsch leek klonk natuurlijk niet origineel maar de band wist de sfeer van (oude) Blind Guardian goed te benaderen en door hun strakke samenspel waren de nummers best plezierig om naar te luisteren. Op de tweede cd 'Evolution Purgatory' zette men die lijn door, maar de nummers klonken meer volwassen en Persuader begon al een aardige naamsbekendheid te vergaren. Het is dan ook niet zo gek dat ex-Blind Guardian drummer Thomen Staus twee van leden van Persauder heeft aangetrokken voor zijn band Savage Circus.

Op deze derde langspeler zijn de invloeden van de Duitse broer nog volop aanwezig. Luister maar naar de stevige opener 'Twisted Eyes' die niet op een van de oudere BG-albums had misstaan. De band heeft zich echter verder ontwikkeld en klinkt sterker dan voorheen. Bovendien bevatten de nummers veel meer afwisseling waardoor je niet constant het gevoel hebt dat je naar een kloon zit te luisteren, wat voorheen wel het geval was. De afwisselende zangpartijen van Jens Carrison zijn ook stukken sterker geworden. Nummers zoals 'Sending You Back', 'Enter Reality' en het prachtige titelnummer zorgen dan ook ervoor dat de aandacht niet verslapt. De combinatie van dit alles en een krachtige productie maakt 'When Eden Burns' een goede heavy metal plaat die de liefhebbers van het genre en natuurlijk de fans van de oudere platen van Blind Guardian zeker zou aanspreken.