Eluveitie - Spirit

Eluveitie - Spirit

Label : Fear Dark Productions | Archiveer onder black metal

Frank D. : Eind 2004 verscheen op het Fear Dark-label de EP 'Vên' van het Zwitserse gezelschap Eluveitie. Ik was destijds al aardig onder indruk van de Keltische viking metal van de dames en heren. Nu anno 2006 komt de band op de proppen met de opvolger 'Spirit'. En om met de deur in huis te vallen: sodeju, wat een dijk van een album!

Voor diegenen die de band nog niet kennen: Eluveitie was ooit een studioproject, maar ontwikkelde zich al snel tot echte band. De muziek van het gezelschap is nog het beste te omschrijven als een mix van Cruachan, Korpiklaani, In Extremo en Thyrfing. Kortom, klauwende pagan/viking metal vermalen met sfeervolle folk elementen en thema's. In vergelijking met het debuut 'Vên' klinkt de band nu veel uitgebalanceerder. Waren op de EP nog wel wat verbeterpunten te vinden en klonk de band hier en daar nog wat aarzelend, 'Spirit' is een schot in de roos. Op alle fronten heeft de band zich sterk verbeterd. Nummers als het opruiende 'The Song Of Life', het agressieve 'Uìs Elveti' (dat ook al op de EP was te horen) en het epische 'Your Gaulish War' komen hoog binnen in mijn top 100 voor dit jaar. Sterker nog, deze CD komt zonder problemen op het lijstje genomineerden voor de Album Top 10 van dit jaar. De band heeft duidelijk alle schroom afgeworpen en is nu in staat vol zelfvertrouwen en zelfbewustzijn een gerenommeerde bak pagan metal over de luisteraar uit te storten. Jawel, dit is kaasje! De muziek klopt, de productie is klasse en zelfs het artwork is tot in de puntjes verzorgd door Travis Smith (o.a. Opeth). Nee, label en band hebben duidelijk niets aan het toeval overgelaten. En dat is zeker terecht, want met dit album gaat Eluveitie een zonnige toekomst tegemoet, dat kan niet anders.

Samenvattend is Eluveitie met deze release aangekomen in de eredivisie van het genre. Nu maar hopen dat de CD zijn weg naar het grote publiek weet te vinden. Aan mij zal het niet liggen in ieder geval.