Andromeda - Chimera

Andromeda - Chimera

Label : Massacre | Archiveer onder prog / sympho metal

Fons : 'Chimera' is het logische vervolg op 'Extension Of The Wish' (2001) en 'II = I' (2003) van de Zweedse prog metal sensatie Andromeda. En hij mag er wezen! Waar 'Extension Of The Wish' nog verpest werd door de slechte zang van huurling Lawrence Mackrory, terwijl op 'II = I' memorabele composities werden ondergedompeld door een overdosis aan techniek, is 'Chimera' zowel vocaal als compositorisch een enorme verbetering in vergelijking met het oude werk.

Ofschoon de muziek op het nieuwe album nog steeds heel technisch is, ligt de nadruk op degelijk uitgewerkte composities met een kop en staart. De nummers stralen veel meer rust uit dan voorheen, en zanger David Fremberg voelt zich daar duidelijk een stuk meer mee op zijn gemak dan voorheen. Zijn warme, ietwat bluesy stemgeluid steekt heerlijk af tegen het moderne prog geweld. Luister maar eens naar het rustige 'The Hidden Riddle' dat bijna seventies-achtig aanvoelt. Of afsluiter 'Blink Of An Eye' dat heerlijk sfeervol ingekleurd is. Stevigere nummers als 'Periscope' en 'Iskenderun' herinneren me meermaals aan het oude werk, maar op de n of andere manier, blijven ze veel beter 'hangen' dan voorheen.

Andromeda doet goede zaken met 'Chimera', waarop men overduidelijk laat horen tot de top van de Europese prog scene te horen. Dat wordt dringen in mijn jaarlijstje. Nog nooit waren er zoveel prog metal bands kanshebber om erin te staan dan dit jaar. Na uitstekende albums van Vanden Plas, Adagio, Beyond Twilight, en het alvast gereserveerde plekje voor het nieuwe Pain Of Salvation album, heeft ook Andromeda moeiteloos een plekje in mijn lijstje verworven.