Firewind - Allegiance

Firewind - Allegiance

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : De originaliteitprijs zal wel nooit aan Firewind toegekend worden, maar feit is wel dat de band zichzelf per release verbeterd, met de nieuwe plaat 'Allegiance' als voorlopige hoogtepunt. Firewind, met gitaarwonder Gus G. als creatief middelpunt, heeft de power metal die men op de vorige cd 'Forged By Fire' nog etaleerde, iets opgeschoven richting melodieuze hardrock.

De muziek is wat minder fel en er zijn meer rustige en melodieuze stukken ingebouwd. Deze aanpak bevalt me wel, de productie van 'Allegiance' is net zo vet als zijn voorganger, dus het is beslist geen slappe hap die we krijgen voorgeschoteld. Zanger Apollo Papathanasio voelt zich hoorbaar beter in zijn element, hij krijgt een stuk meer ruimte, en zijn zang klinkt een stuk gevarieerder dan voorheen. Absolute ster van de band blijft natuurlijk Gus G., die met zijn briljante, Schenker-achtige gitaarspel elk nummer naar een hoogtepunt leidt. De goede man is nog jong, maar zijn stijl is toch al erg herkenbaar.

Voor de metalfan valt er overigens nog genoeg te genieten. Up-tempo nummers als 'Allegiance', 'Dreamchaser' en 'Till The End Of Time' behoren tot de beste die we van Firewind gehoord hebben, en liggen in de lijn van het oude werk. Het nieuwe zit hem in nummers als 'Deliverance', 'The Essence' en 'Where Do We Go From Here?' waarin duidelijk invloeden verwerkt zitten van bands als House Of Lords en Whitesnake. Luister ook maar eens naar 'Ready To Strike', een geweldig nummer, met een supersolo erin, maar waarvan de riff en het refrein rechtstreeks gejat zijn van Whitesnake's 'Children of The Night'. Opnieuw levert Firewind een sterke schijf af, waarvan de nieuwe aanpak bewonderenswaardig genoemd mag worden. Firewind is volwassen geworden, en zodoende mogen we de band zo stilaan tot de grotere jongens gaan rekenen!