Lacrimas Profundere - Filthy Notes For Frozen Hearts

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Vorig jaar op Summer Breeze vertelde gitarist Oliver Nikolas me dat ze eerst nog een volgend album gingen opnemen en dan pas terug gaan toeren. Ik hoop dus dat ik Lacrimas Profundere nog dit jaar live kan zien, want hier is dat nieuwe album! Exact twee jaar na 'Ave End' kunnen we weer genieten van een donker, gotisch werkje vol "rock 'n' sad music”. 'Filthy Notes For Frozen Hearts' laat de rillingen over je rug lopen door de lage, warme stem van Christopher Schmid, die een meester is in weemoedige zang en de pakkende nummers die veelal door gitarist Oliver Nikolas geschreven zijn.

Ditmaal werd het album geproduceerd door John Fryer, die eerder werk leverde voor bands als Him, Paradise Lost, Cradle Of Filth en Depeche Mode. Als we de extra track 'Shiver' even meerekenen levert dit dertien pareltjes op die toegankelijk zijn, maar nergens aan diepte inboeten. De meeste nummers zijn up tot mid tempo krakers met een sterk refrein die je na enkele keren al mee fluit. De single 'Again It's Over' is daar een goed voorbeeld van. Voor dit nummer is tevens een video clip opgenomen en het is het centrale nummer op een mini cd die verder drie non-album tracks bevat. Sommige nummers worden ingeleid door prachtige pianoklanken, maar ook de stevige riffs bepalen een flink deel van dit album. Anderzijds is de band ook weer in topvorm tijdens de zwijmelende ballades waar de weemoed ten top stijgt. 'Short Glance' en het door enige strijkers verfraaide 'Sad Theme For A Marriage' zijn dromerige, contemplatieve nummers waar het heerlijk naar luisteren is, maar het werkelijk prachtige 'My Mescaline' is mijn persoonlijke favoriet. Dit album klinkt alsof Sisters Of Mercy plotseling besloten heeft om Type O'Negative, Him, Sentenced of The 69 Eyes te coveren, schrijft men in de biografie en ik kan het niet beter samenvatten. Top klasse van een band die al van in het begin een warm plekje in mijn hart had.