Gojira - The Link Alive

Gojira - The Link Alive

Label : Listenable | Archiveer onder different metal

Release type: DVD/Video

Jasper : Gojira baarde afgelopen jaar opzien met het magistrale album 'From Mars To Sirius', dat eigenlijk door geen enkele serieuze metal liefhebber gemist kon worden. In Frankrijk was de band al een tijdje wereld beroemd en dan mag je na drie sterke albums best een dvd uitbrengen. Het vreemde is alleen wel dat het een concert betreft uit 2003 toen het nieuwe album dus nog niet bestond. Een teleurgestelde frons kon derhalve niet onderdrukt worden toen ik het schijfje aan een kijk en luisterbeurt onderwierp.

Maar goed, als de huilstemming van de gedateerdheid van het materiaal weer wat is gaan liggen dan kun je toch nog wel enigszins je lol op met deze concert registratie. Te zien is een uiterst strak spelend Gojira in een uitverkochte zaal in het Franse Bordeaux. De setlist bevat zowel bijna alle nummers van het 'The Link' album als van het daarvoor uitgebrachte 'Terra Incognita' en de nummers worden met zoveel spelvreugde en technische macht gebracht dat het voor ruim een uur spektakel zorgt waarbij je zelfs als je niet echt bekend bent met het werk je toch wel kunt amuseren. Tussen de nummers door mag drummer Mario Duplantier voor het nodige solo vuurwerk zorgen. De verschillende camera punten, het uitstekende geluid en de gave lichtshow opgeteld bij het uitzinnige publiek maken deze dvd toch nog wel een net product. De extra's zijn met een paar oude live opnames en een video clip van het nummer 'Love' van de eerste Gojira plaat dan weer vrij mager. Aan het eind van de luisterbeurt overheerst uiteindelijk toch wel het gevoel dat dit pakketje te laat is uitgebracht en vooral een mooi document is voor de Franse fans die er toen bij waren. Advies is dus om even te wachten op een registratie van een recenter concert met materiaal van 'From Mars To Sirius'.