Zao - The Fear Is What Keeps Us Here

Zao - The Fear Is What Keeps Us Here

Label : Ferret Music | Archiveer onder metalcore

Jasper : Waar Killswitch Engage de beste melodieuze metalcore band is, daar is Zao de beste extreme metalcore band, zoiets dergelijks werd beweert het Engelse blad Metal Hammer en geef ze eens ongelijk. Als je het nieuwe album 'The Fear Is What Keeps Us Here' de tijd geeft leer je precies waarom de mannen van Zao de ongekroonde koningen van de extreme metalcore zijn. De ijselijke schreeuwen van zanger Daniel Weyandt zijn nog steeds om kippenvel van te krijgen en de songs zitten zo gelaagd in elkaar dat je ze keer op keer kunt beluisteren zonder dat de verveling toeslaat.

Dat de plaat even tijd nodig heeft om tot zijn recht te komen valt voor het grootste deel toe te schrijven aan de typische droge Steve Albini ( Nirvana, Neurosis) productie die werkelijk een fantastische uitwerking heeft op het werk van Zao, dat nog nooit zo lelijk en donker klonk. Na diverse luisterbeurten ontvouwt zich een album dat zowel veelzijdig als eigengereid klinkt, met ijzersterke nummers als 'It's Hard Not To Shake With A Gun In Your Mouth' en lompe botten krakers als 'Killing Time 'Til It's Time To Die', waarop vooral de compromisloosheid van de band opvalt. Want als een ding de toon zet op deze release is het dat Zao geen crowd pleaser is. Je zult geen populaire Zweedse riffjes horen, noch makkelijke mosh stukken. Zao haalt het beste van zijn tien jaar extreme metal ervaring uit de kast en smeedt het tot een ware duistere deathcore cluster bom die een hoop tere Amerikaanse zieltjes de stuipen op het lijf zal jagen. 'The Fear That Keeps Us Here' is jaarlijstjes materiaal en Zao bewijst andermaal dat je niet zoals de rest hoeft te klinken om een moderne metalcore plaat uit te brengen. Snelle kopers krijgen een 'making of' dvd bij dit album waarvan al stukjes te zien zijn op de website, daar is ook een preview van het album gepost en dat kan potentiƫle kopers goed uit komen want easy listening is dit werkje zeker niet.