Disarmonia Mundi - Mind Tricks

Disarmonia Mundi - Mind Tricks

Label : Scarlet Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Fons : Het debuutalbum 'Nebularium' ken ik helaas niet, maar de opvolger 'Fragments Of D-Generation' uit 2004 draait nog regelmatig zijn rondjes in mijn compact disk speler. De op Soilwork/In Flames gebaseerde melodieuze doch technische thrash van het Italiaanse Disarmonia Mundi was op dit album erg goed te pruimen, en de band deed haar uiterste best om een eigen draai te geven aan de toch wel flink uitgemolken 'Gotheburg-sound'.

Helaas is dit nu net het grootste euvel op het nieuwe DM album, 'Mind Tricks'. Net als 'Fragments...' wordt de zang weer verzorgd door Soilwork bruller Bjorn 'Speed' Strid, die er natuurlijk voor zorgt dat de band al snel vergeleken zal worden met Soilwork, maar wat men muzikaal op 'Mind Tricks' laat horen lijkt nog meer op Soilwork dan Soilwork zelf! Zelfde melodie├źn, zelfde riffs en zanglijnen, nergens krijg ik de indruk dat de band net zo ge├»nspireerd is als op haar voorganger. Het klinkt allemaal erg 'safe' en op deze manier zal het talentvol geachte DM snel worden hernoemd naar 'de zoveelste Soilwork kloon'. De band speelt de sterren van de hemel, Strid is als altijd in supervorm en de productie ('Mind Tricks' is opgenomen in de Fredman Studio, waar In Flames en Dark Tranquillity ook al platen opnamen) is om van te watertanden, maar het hele album lang blijf ik toch met een gevoel zitten dat hier veel meer in had gezeten. Had men de lijn van de voorganger doorgetrokken, was dit album moeiteloos in mijn jaarlijstje beland, nu moet men genoegen nemen met een 'best of the rest' nominatie, en daar kan ook de Pantera cover 'Mouth For War' verder niets aan veranderen.