Shadows Fall - Fallout From The War

Shadows Fall - Fallout From The War

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Shadows Fall heeft al een aardige reputatie opgebouwd. Optredens op Ozzfest hebben daarbij zeker wel geholpen, maar ook muzikaal heeft dit vijftal genoeg in zijn mars. De combinatie van death metal, thrash, hardcore en traditionele heavy metal van deze band is ontzettend krachtig en heeft voor veel erkenning gezorgd bij een breed publiek.

Op deze cd zet de band de draad gewoon door en hoewel de band door de jaren heen anders (lees: gevarieerder) is gaan klinken, hebben ze zich weten vast te houden aan hun formule. Alles is weer aanwezig: snelle thrash riffs, heavy metal melodieÎn, blast beats, vele tempowisselingen en de afwisseling tussen agressieve en melodieuze vocalen. Al vanaf de opener 'In Effigy' barst de band los met hun krachtige moderne metal en zet die lijn de hele cd door. Er wordt uitstekend en vooral erg strak gemusiceerd en Brian Fair schreeuw als vanouds de longen uit het lijf. Bovendien mag de krachtige, glas heldere productie niet onvermeld blijven. Shadows Fall weet de verschillende muziekstijlen goed te combineren zodat alles eigenlijk heel logisch klinkt. Helaas moet ik zeggen dat dit soort moderne metal niet aan mij is besteed. Vooral de zang valt bij mij in de verkeerde keelgat. De agressieve zang kan ik goed waarderen, maar zodra het cleane gejammer wordt ingezet, waardoor de muziek een nu-metal smaakje krijgt, verslapt mijn aandacht. Het probleem met dit soort plaatjes is voor mij dat zelfs naar een aantal draaibeurten, de nummers niet blijven hangen.

Maar of ik nu van dit soort muziek hou of niet, het feit blijft dat 'Fallout From The War' een goede plaat is geworden die de liefhebbers van het eerdere werk van de band en mensen die van moderne thrash, hardcore en death metal houden en andere liefhebbers van dit genre zeker zal aanspreken.