Dolorian - Voidwards

Dolorian - Voidwards

Label : Avantgarde | Archiveer onder doom metal

Evil Dr. Smith : Eigenlijk zou het Nederlandse Fluisterwoud hun naam moeten afstaan aan dit Finse trio Dolorian. Want wat Dolorian op hun derde lang(!)speler (dik 65 minuten) laat horen, zou je kunnen omschrijven als creepy whisperdoom in the darkest depths of the Finnish forests. Luister naar deze muziek en je zou de band prompt de bandnaam Whispering Forest*) willen meegeven.

Alles draait bij deze mannen om sfeer, het liefst zo zwartgallig mysterieus en onheilspellend vervreemdend mogelijk, waarbij de met zure regen doorregen dauwdruppels op het bladerdak van het Finse woud een serene rust uitademen, maar tegelijkertijd ook een gevoel van sterk onbehagen weergeven. Lange instrumentale, veelal akoestische gitaarpartijen, hele lappen tekst opgelezen in fluisterzang, sferische natuurgeluiden vermengd met kundig verzorgde synths en percussie en bij tijd en wijle prachtig naargeestige metal. Het lijkt allemaal zo mooi en vredig, maar onderhuids kruipt het gal tergend traag, maar onverbiddelijk naar de keel. Slechts zelden verliest de band zich in (black metal-achtige) uitbarstingen en als het al gebeurt, dan nog heeft de woede iets introverts en wordt het zeer zorgvuldig opgebouwd. Juist die zelfbeheersing geeft de muziek iets gevaarlijks verslavends.

Voor dark wavers en ambient-adepten gebeurt er te veel, terwijl doompuristen te lang moeten wachten voor een rulle donderriff. De avant-gardisten hekelen het gebrek aan dissonante aberraties en andere atonale experimenten, en de blekkies zullen krijsen om meer krijt-over-schoolbord schurende gitaren en krassende kraaienkreten. Maar doe je niet aan hokjesgeest en blief je van alles wat, dan is de dreigende, intens duistere, doomy sfeermetal van Dolorian een lust voor het oor. Valt Dolorian hiermee tussen wal en schip doordat ze van twee walletjes eten? Nee, ze eten er wel van vier en het resultaat is homogener en consistenter dan je op basis van dit verhaaltje zou mogen verwachten. Agressie tonen en wild om je heen slaan is o zo makkelijk. Verborgen haat, ingehouden minachting en ingetoomde driftbuien zijn de edele sublimaties. Liefhebbers van alles wat tussen In The Woods en Skepticism te vinden is, zullen de venijnige fluistermetal van Dolorian met open armen ontvangen.

[klein]*) Je kan tegenwoordig ook niets meer zelf verzinnen, want er blijkt al een band uit Estland te zijn met deze naam.[/span]