Dio - Angry Machines

Dio - Angry Machines

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Horst : Ik heb niks tegen re-releases. Vaak zijn het heruitgaven van moeilijk te verkrijgen werk, en als het al normaal te verkrijgen is betreft het vaak opgepoetste versies met beter geluid en bonustracks, al dan niet vergezelt door nieuw artwork en liner-notes, al vind ik dat laatste niet echt van belang. Het gaat namelijk om de muziek, en niet het geouwehoer er omheen. Helaas vallen de re-releases van 'Angry Machines' en 'Dio's Inferno - The Last In Live' niet in deze categorie. Het is mij namelijk een raadsel waarom deze platen opnieuw zijn uitgebracht.

Aan beide CD's, die stammen uit de tweede helft van de jaren 90, is eigenlijk helemaal niets verandert als we het over de muziek hebben. De tracklists van deze platen zijn precies dezelfde als op de originelen, dus wat dat betreft kan je ze rustig laten liggen als je ze al hebt. Natuurlijk, het is hartstikke leuk dat Ronnie James Dio wat nieuwe liner-notes heeft geschreven voor beide re-releases, en dat 'The Last In Live' nu gekleed gaat in een digipack met andere hoes en booklet is ook fijn hoor, maar het voegt niks toe aan de essentie van een plaat: de muziek. Sterker nog, SPV heeft eigenlijk een beetje misgekleund met 'The Last In Live'. Er circuleren namelijk twee verschillende versies van deze plaat. De ene met een tracklist van achttien nummers, de ander met twee nummers extra ('After All (The Dead)' en 'I'). Die twee extra liedjes staan dus niet op deze re-release, en dat vind ik toch een misser van formaat. Tel daar bij op dat de geluidskwaliteit ook nagenoeg hetzelfde is, en de conclusie ligt voor de hand.

Kortom, deze uitgaven zijn alleen interessant voor de die-hard Dio verzamelaars onder ons. Mochten deze titels ontbreken in je collectie en je wilt ze toch hebben, vergelijk dan even de prijzen van de originelen en deze heruitgaven en kies voor de goedkoopste als het je alleen om de muziek gaat.

Tracklist 'Angry Machines'
1. Institutional Man
2. Don't Tell the Kid