Riverside - Voices In My Head

Riverside - Voices In My Head

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Re-release

Vera : Van onbekende Poolse band tot delicatesse. Het is iets wat Riverside overkwam en daar zijn ze nog beduusd van, maar toch ook wel heel gelukkig. Hun meest recente album 'Second Life Syndrome' en hun deal met Inside Out bracht de sympathieke band plots in een stroomversnelling. Eerder traden zij op in kleine zaaltjes in hun thuisland Polen, nu plots explodeerde de boel in een uitverkochte zaal in Nederland, waar zevenhonderd fans en meer getuige wilden zijn van de uitgelezen vertolking van het repertoire.

Als smaakmaker voor de fans ging Riverside in 2004 de hort op en bood een mini cd met vijf nieuwe nummers aan tijdens die concerten. 'Voices In My Head' was al vlug uitverkocht en werd in Polen terug uitgebracht met drie live tracks van het eerste album 'Out Of Myself' als bonus. Daar voegt Inside Out nu nog wat extra materiaal aan toe, namelijk een multimedia sectie met de video clip van 'Acronym Love', een foto galerij, discografie en een uitgebreid booklet. We hebben misschien wat langer moeten wachten, maar we worden beloond met extra materiaal hetgeen de oorspronkelijke uitgave uitbreidt tot ruim veertig minuten.

De vijf nummers die Riverside zo'n twee jaar geleden aanbood hebben een grotendeels akoestisch karakter. Alsof ze even een TV studio binnensprongen en de inspiratie hun vrije loop lieten gaan. Vrijwel ingetogen nummers, veel akoestische gitaren en harmonieuze zang die incidenteel aangedikt wordt door de geestverruimende toetsenpartijen van (toen) nieuwe aanwinst Michal Lapaj. In het door piano gentroduceerde 'Dna ts. Rednum or F. Raf' (waarom moet ik nu juist dit aanhalen?) komen de typische gitaarmelodien van Piotr Grudzinski meer op de voorgrond. In 'Stuck Between' zijn in de ritmiek zelfs enige ambient invloeden aanwezig. Eens te meer een illustratie dat Riverside een brug weet te slaan tussen de ingedutte prog scene en moderne muziek. Mocht je hier nog twijfelen, beluister dan de drie live tracks die laten horen hoe Riverside echt klinkt. Live en niet weerhouden door studio restricties. Diegenen die de band inmiddels live aanschouwden weten er van mee te spreken: dit is geen holle peptalk voor de commercie, dit is kwaliteit!

Het toegevoegde element wat in dit geval bestaat uit een video clip, teksten en foto's houdt deze hoge kwaliteit aan. Dus voor diegenen die nog niet overtuigd waren tijdens de concerten in 2004 vormt dit een verplichte aanvulling van hun collectie. Een must voor fans van Anathema, Porcupine Tree en Pink Floyd. Ik kijk alvast uit naar ProgPower 2006 waar de band tot zijn eigen verbazing de avond zal afsluiten. In schoonheid. Dat weet ik nu al.