Relapsed - Into A Former State

Relapsed - Into A Former State

Label : MTM Music | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : We schrijven het jaar 1995. Nietsvermoedend schuif ik de debuut-CD 'Relapse Of Reason' van de uit Denver, Colorado afkomstige band Caught In The Act (ook wel C.I.T.A. genoemd) in de CD-speler. Zo'n drie kwartier later blijf ik met stomheid geslagen voor me uit staren. Woorden schieten tekort, wat een geweldige band en dito plaat, wat een prachtige melodielijnen en wat een fantastische zanger! Meteen behoort deze band tot mijn absolute favorieten, maar ook realiseer ik me dat het behoorlijk moeilijk zal worden om deze debuutschijf te evenaren.

Opvolger 'Heat Of Emotion' (met hun beste nummer 'I'll Cry For You') blijkt echter ook een topper in het genre te zijn en men weet het niveau van de debuutschijf behoorlijk te benaderen, maar niet te evenaren. Helaas wordt men hierna gedwongen om de naam te wijzigen in Guild Of Ages omdat er reeds een Nederlandse dance-act rondloopt met dezelfde naam, die behoorlijk populair aan het worden is (hoe is het in godsnaam mogelijk?). Onder de naam Guild Of Ages gaat men echter gewoon verder met het uitbrengen van schitterende platen, want ook 'One' (uit 1998, met als bonus de prima live-CD 'Live Over Germany', die nog onder de naam C.I.T.A. uitgebracht wordt), 'Vox Dominatas' (1999) en 'Citadel' (2001, met het uitmuntende 'So This Could Be You') zijn pareltjes in het genre. Helaas besloot men in 2002 het bijltje erbij neer te gooien en ik was dan ook in de veronderstelling nooit meer iets van deze superband te vernemen.

Echter, het muzikantenbloed kruipt waar het niet gaan kan en toen de heren in 2003 weer eens bij elkaar kwamen om herinneringen op te halen kwam de oude magie weer naar boven en besloot men onder de nieuwe naam Relapsed (een duidelijke link naar het debuut-album van C.I.T.A.) een nieuwe poging te wagen. Het allereerste wapenfeit wordt geleverd in de vorm van hun "debuut-CD” 'Into A Former State'. Ook de titel van deze CD lijkt me een verwijzing naar hun C.I.T.A. periode, want stilistisch gezien bevindt Relapsed zich meer in de beginperiode van Caught In The Act dan in hun latere periode als Guild Of Ages. Het dient te worden gezegd dat het niveau van de beide C.I.T.A.-releases niet helemaal gehaald wordt, maar het wordt behoorlijk benaderd. De composities zijn zoals vanouds schitterend, het gitaarwerk is prima verzorgd en het zangwerk, zowel solo als harmony, is fantastisch (al klinkt Danny Martinez wat rauwer dan vroeger). Vooral opener 'Welcome To My Life', het harde 'End Of The Line', 'Broken', 'Mercy Pays The Dept' en mijn absolute favoriet 'All In All' zijn melodieuze pareltjes. Ook de Queen-cover 'I Want It all' klinkt goed, al zal een cover van Queen niet bij iedereen in goede aarde vallen.

Eigenlijk is het enige minpuntje dat de produktie mijns inziens iets beter had gekund, want op hun vorige platen die allen door Bobby Barth geproduceerd waren klonken met name de harmony vocals nog voller en dus beter. Laat je hierdoor echter niet afschrikken, want wat mij betreft is deze 'Into A Former State' van Relapsed tot nu toe de beste melodieuze rockplaat die dit jaar verschenen is.