Rekuiem - Time Will Tell

Rekuiem - Time Will Tell

Label : Majestic Rock Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Majestic Rock pakt wel uit deze maand zeg, want buiten de release van AIIZ's 'The Witch Of Berkeley' weten ze me ook te overtuigen met het debuut-album van de mij totaal onbekende Engelse band Rekuiem. Bekendste bandlid is de huidige Diamond Head drummer Karl Wilcox, maar diegenen die het meeste indruk op me maken zijn zanger Paul Parry, die bewijst een begenadigd heavy metal zanger te zijn, en Demon-gitarist Steve Slater, die de ene na de andere prima riff uit zijn gitaar haalt. Het feit dat deze riffs niet op zichzelf staan maar verpakt worden in aansprekende nummers is iets wat tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend is, maar door Rekuiem op zeer overtuigende wijze gedaan wordt.

Het album komt pas echt op gang bij het derde nummer 'Sinners', een slowbanger met een lekkere groove en dito refrein. Hierna volgt voor mij het hoogtepunt van de plaat, de semi-ballad en tevens titelnummer 'Time Will Tell', wat een uitstekende opbouw kent en subtiel van een ballad uitgroeit tot een geweldige heavy metal song. Het navolgende 'Werewolf' is ook al zo'n goed nummer en vermeldenswaardig hierbij is het feit dat Diamond Head gitarist Brian Tatler hierop een gastbijdrage levert in de vorm van een gitaarsolo. Andere nummers die de moeite waard zijn zijn het sterk aan Black Sabbath refererende 'Black Death' and afsluiter 'Sacrifical Wanderer', ook al een prima compositie. Helaas heeft men ook besloten een cover van Black Sabbath's 'Paranoid' te moeten opnemen, want dit is toch wel het dieptepunt van de plaat. De versie van Rekuiem is niet goed genoeg om aan te sluiten bij het hoge niveau van hun eigen composities. Maar dat neemt niet weg dat Rekuiem één van de betere Britse bands is die ik de laatste tijd heb mogen beluisteren en dat ze met 'Time Will Tell' een prima visitekaartje afleveren. Prachtige hoes overigens!