Skinless - Trample The Weak, Hurdle The Dead

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Eerlijk gezegd had ik niet gedacht, dat Skinless het verlies van zanger Sherwood Webber te boven zou gaan komen. De sympathieke frontman was sinds de oprichting van de band in 1992 bij de band en was onlosmakelijk het gezicht van de band geworden. Sneller dan verwacht vond Skinless echter een vervanger in Jason Keyser, zanger van de band Detriment en tevens de broer van bassist Joe Keyser. Ook haalde Skinless oudgediende Bob Beaulac weer terug in de band, aangezien drummer John Longstreth na één album zijn geluk al weer bij andere bands meende te moeten gaan zoeken (The Red Chord, Chimaira). Beaulac verliet Skinless overigens eind 2001 om te gaan trouwen en zich te storten op een gezinsleven, maar zijn bloed kroop waar het niet gaan kon en zo kan het zijn dat de beste man op de nieuwe schijf weer van de partij is.

Met 'Trample The Weak, Hurdle The Dead' levert Skinless hun vierde studio album af, en hun derde op Relapse Records. De band heeft voor dit album gekozen weer terug te gaan naar het geluid van het succesvolle album 'Foreshadowing Our Demise' en het min of meer experimentele geluid van 'From Sacrifice to Survival' achter zich te laten. Ongetwijfeld zal de herintreding van Beaulac ervoor gezorgd hebben dat Skinless weer als vanouds klinkt, want het technische doch zenuwachtige drumwerk van Longstreth is op dit album verdwenen. Skinless klinkt weer lekker heavy en groovy zonder heel technisch te werk te gaan en zanger Jason Keyser doet met zijn krachtige grunts zijn voorganger bijna vergeten.

De sarcastische en humoristische samples van de eerste twee albums zijn op 'Trample The Weak, Hurdle The Dead' weer terug van weggeweest, nadat deze compleet ontbraken op 'From Sacrifice to Survival'. De zeven eigen nummers en cover van Black Sabbath ('Wicked World') werden opgenomen in de Maxtrax Studio in Albany, NY, waar Skinless al hun albums tot nu toe opnam. Toch is er duidelijk verschil te horen met de productie van het vorige album. De productie op 'Trample The Weak' klinkt een stuk zwaarder en bevalt mij stukken beter dan de productie op 'From Sacrifice To Survival'. Al met al kunnen we vaststellen dat Skinless terug gegaan is naar de oude formule en daar hoeft geen fan rouwig om te zijn, want Skinless bedient de fans op hun wenken met dit ouderwets groovende death metal album en zal met dit songmateriaal live weer menig circlepit aan het kolken krijgen.