Gandalf - Rock Hell

Gandalf - Rock Hell

Label : Earache | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Als een klein, hebberig kind liep ik te schreeuwen om de promo-versie van deze cd. En als een nog kleiner, ondankbaar kind loop ik nu te mokken. Was ik nog op hun debuut-cd 'Deadly Fairytales' zeer te spreken over de muziek, nu is het bij mij allemaal wat minder euforisch gestemd. Wat er aan de hand is weet ik niet, want nu ik hun debuut ook terug hoor, snap ik niet precies waarom ik toendertijd zo enthousiast was: misschien dat ik die metal meets rock&roll met grunt (zoals de death'n'roll van Entombed) een paar jaar terug helemaal te gek vond. Misschien vond ik het alleen maar zo leuk, omdat het iets 'nieuws' was. Anyway, deze Finnen doen met hun tweede cd, ondanks een man minder (d'r is een Jari Litmanen uitgeknikkerd…) toch een stap vooruit. Want hun debuut was dan zo slecht nog niet (maar ook niet zo goed als ik in mijn hoofd had zitten), maar de nummers op hun nieuwe cd klinken nog net wat beter, hebben iets meer eigens en hebben ook een iets helder geluid. Maar toch, en het zal wel aan mijn persoonlijke, veranderlijke smaak onderhevig zijn: de nummers missen iets. Ik weet niet precies wat, maar op de een of andere manier kan het volgens mij meer sprankelen. En of het nu het meezingbare 'Morning Sun' is, dat ook middels een video-clip op deze cd staat, of het veel agressievere 'Dead Man's Hand': het zit allemaal een beetje in hetzelfde muzikale idioom.De schreeuwige zang van Jari is wel lekker grofkorrelig (beetje als At The Gates) en elk liedje staat ook goed op zichzelf met af en toe een flinke lik uit de jaren 80-metal (met opvallend veel Iron Maiden-achtige drumbreaks, zoals bijv. 'Geysir' en 'Nightderanger'). Maar iedere keer als ik de cd opzet, denk ik al na een paar nummers: zo, en nu weer wat anders!