Head Control System - Murder Nature

Head Control System - Murder Nature

Label : Jester Records | Archiveer onder different metal

Frank D. : Er zijn van die releases waar je een haat-liefde verhouding mee krijgt. Op het ene moment irriteert je de schijf mateloos en op het andere moment vind je je kaak terug op de vloer van verbazing en verwondering. De debuutschijf van Head Control System is er zo een.

Het zilveren kleinood heet 'Murder Nature' en ondanks het feit dat het meesterbrein achter dit project Daniel Cardoso (ex- Re:Aktor) is en ik dus een meer industrieel werkstukje verwachtte is dat geenszins het geval. Nee, de muziek is het best te omschrijven als groovende rock avant la lettre. Kort en goed: gooi Tool, Queens Of The Stone Age, late Stone Temple Pilots en een vleugje Korn in een blender, effe mixen et voila: Head Control System. Het moge duidelijk zijn, het eindproduct zal zeker niet iedereen aanspreken. Mij kan dit geheel echter wel overtuigen. Dit komt in het bijzonder door de vele ingenieuze lickjes en wendingen. Gitaarloopjes worden als een mozaek in elkaar vervlochten, afwisselende zang en niet n keer zijn de mannen te betrappen op een saai idee. Zowaar een hele prestatie tegenwoordig. Juweeltjes als 'Skin Flick', 'Seven', het Type O Negative-esque 'It Hurts' en het kwetsbare, maar o zo mooie 'Kill Me' gaan zeker meedingen in mijn Top 100 van beste tracks 2006. Tot zover waarom dit album mij volledig verrast. Waar komt dan dat irritatiegevoel vandaan? Paradoxaal genoeg is het sterke punt van de schijf ook de valkuil van dit album. Door de volle producties en composities is dit geen album dat zich laat consumeren als een ijsje van de plaatselijke fastfoodketen. Nee, hier moet je even voor gaan staan of zitten en van genieten. Kortom, je moet echt in de stemming zijn voor deze muzikale muurschildering. Niet te gebruiken dus als je stresslevel op max zit, je zo vermoeid bent dat je amper tot 10 kan tellen of als je zwaar geconcentreerd bezig bent.

Onder aan de streep aangekomen is de conclusie dus dat als je van de bovenstaande bands iets in je platencollectie hebt, dit Head Control System zeer zeker de moeite waard is. Lees voor gebruik wel even de gebruiksaanwijzing, want het zou jammer zijn als je niet de volledige ervaring zou ondergaan.