Misery Index - Discordia

Misery Index - Discordia

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Een van de meest intense en overweldigende grindcore death metal bands van het moment in zonder twijfel het uit Baltimore afkomstige Misery Index. De band rondom voormalig Dying Fetus zanger/bassist Jason Netherton en gitarist Sparky Voyles brengt deze maand hun tweede volledige studio album uit, getiteld 'Discordia'. Opmerkelijk is daarbij dat de band het label Nuclear Blast heeft verruild voor Relapse Records. Op zich niet onbegrijpelijk, want een band als Misery Index past een stuk beter bij het artiestenrooster van Relapse dan bij de commercile marketing machine Nuclear Blast.

Ook in de bezetting is het n en ander gebeurd sinds de laatste CD en daaropvolgende in eigen beheer uitgebrachte EP 'Dissent'. Drummer Kevin Talley werd halverwege 2004 vervangen door All Will Fall drummer Adam Jarvis, en Cast The Stone gitarist Mark Kloeppel versterkte de bezetting begin vorig jaar op tweede gitaar en op zang. Muzikaal gezien gaat Misery Index op 'Discordia' verder waar 'Retaliate' ophield. Vanaf het eerst nummer 'Unmarked Graves' verzorgt de band n grote drukgolf van muzikaal geweld. Misery Index verweeft ook op dit album invloeden uit de grindcore, metal en hardcore en de door Terrorizer, Brutal Truth en Napalm Death genspireerde muziek klinkt lekker oldschool en vernieuwend tegelijk. Af en toe wordt er ook gas terug genomen zoals in het titelnummer, maar het is de agressiviteit en de intensiteit in combinatie met een heerlijke flow in de nummers die dit album zo lekker door de speakers laat knallen. Eigenlijk kan ik er gewoon heel kort over zijn. Misery Index levert een klasse opvolger op hun debuut CD af, die bij liefhebbers van grindcore en death metal niet mag ontbreken in de CD collectie. 'Discordia' is wat mij betreft CD van de maand.