Centinex - Diabolical Desolation

Centinex - Diabolical Desolation

Label : Candlelight | Archiveer onder

Snoep : Het Zweedse Centinex heeft er alweer wat jaartjes opzitten. In 1991 werd de eerste demo uitgebracht en sinds die tijd heeft de band ontzettend veel releases op zijn naam gezet. Nou zijn dat een hoop heruitgaven van dezelfde albums, een aantal EP's en zelfs een video geweest, maar als ik goed reken zal dit hun zesde volledige CD zijn. Dit is de tweede opeenvolgende cd waarmee de band een constante en volledige bezetting heeft. In het verleden was er nog wel eens wat verloop en de band heeft het zelfs en aantal jaren met en drumcomputer moeten doen, omdat er gewoon geen drummer beschikbaar was. De volgende cd heeft waarschijnlijk weer een andere gitarist, want Kenneth Wiklund heeft de band verlaten en daarvoor in de plaats is Johan Ahlberg (Subdive) ingelijfd, om in ieder geval met de tour mee te kunnen.

Centinex heeft nooit een dergelijk groot publiek weten te bereiken als hun Zweedse collega's in de Zweedse deathtrash wereld en eigenlijk is dat best jammer, want de band heeft het wel in zich om wat meer bekendheid te verwerven. Centinex produceert brute, melodieuze deathmetal in een Scandinavisch jasje. En dan niet zoals In Flames dat doet, maar meer in de stijl van Soilwork en The Haunted. Heel af en toe zelfs moet ik ook denken aan Morbid Angel door het lage, maar opzwepende gitaarwerk. 'Diabolical Desolation' is wat melodieuzer dan zijn voorganger 'Hellbrigade', maar knalt zeker nog net zo hard de boxen uit. Het enige minpuntje vind ik dat er geen echte uitschieters op deze cd staan. Alle songs zijn erg goed, maar ik mis toch die paar nummers die de cd tot een echte knaller maken. Desondanks is de cd zeker het aanschaffen waard!