Ihsahn - The Adversary

Ihsahn - The Adversary

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Nog steeds is Ihsahn het meest bekend om zijn werk voor de legendarische black metalband Emperor. Hierna concentreerde Ihsahn zich op zijn avant-garde project Peccatum terwijl Samoth en Trym zich toelegden op Zyklon. Blijkbaar is de creatieve dorst van Ihsahn niet gelest met Peccatum alleen en dus is het naar zichzelf vernoemde project opgericht. Het resultaat is zijn eerste solo album, 'The Adversary'.

Met Peccatum zagen we zijn song schrijverschap zich ontwikkelen in onontgonnen (niet-metal) gebieden en uitgebreide composities is 'The Adversary' duidelijk een wat metal georiënteerde bedoening. Ihsahn noemt het zelf een continuatie van zijn werk in het metalgenre, een zeer passende omschrijving. Asgeir Mickelson (Borknagar, Spiral Architect) werd gevonden als adequate drummer en levert puik drumwerk af, van blasts tot delicate patronen. Ihsahn's krijsen zijn als effectief als vroeger en zijn cleane zang is volwassener geworden (en ja, hij doet dat King Diamond-achtige ook) en complementeren de muziek. Garm zingt overigens ook mee op 'Homecoming' met goed resultaat uiteraard. Met het mengen van gelijke delen Emperor en Peccatum is dit album vrij complex in zijn benadering en behoeft dan ook een geconcentreerde luisterbeurt. Het eindresultaat is een erg diverse en intense, symfonische (in de meest letterlijke zin van het woord) black metalplaat van één van de meest getalenteerde personen uit de scene. Aanbevolen voor iedere open-minded black metalfan and natuurlijk Emperor en Peccatum fans.