Beautiful Sin - The Unexpected

Beautiful Sin - The Unexpected

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Man, ik heb zojuist een explosie van mijn geluidsboxen overleefd. Ik zat lekker en relaxed achterover in mijn lievelingsstoel en had net een cd'tje van Beautiful Sin in de speler gedaan toen het gebeurde. Mijn boxen konden al die kracht en power die van deze plaat afdroop niet aan en knalde daarom uit elkaar.

Dit nieuwe jaar is nog niet zo oud en toch kan ik alweer een plaat aan mijn voorlopige top 25 van dit jaar toevoegen. Deze schijf is alweer een mooi product die uit de stam van de Duitse band Masterplan is ontsproten. Een paar weken geleden werd ik al blij verrast door de nieuwe soloplaat van zanger Jorn Lande nu word ik geconfronteerd met een project die door drummer Uli Kusch op ons af is gevuurd. Deze man bewonder ik al heel veel jaren eigenlijk al vanaf het begin toen hij nog bij Holy Moses en iets later bij Helloween op de trommels mocht slaan. Toen ik hem nog niet zo lang geleden aan het werk zag tijdens een liveshow van Masterplan wist ik het zeker, die Uli is zeker een van de beste drummers van deze tijd. Nu kom ik er achter dat hij ook nog eens een lekker deuntje bij kan schrijven, dat bewijst hij op deze schijf die 'The Unexpected' heet. Naast de ontzettend goede nummers die hierop staan is de Belgische zangeres Magali Luyten ook een van de verrassingen van deze plaat. Ik heb in mijn tijd al heel wat vrouwelijke vocalisten gehoord en bewonderd maar die kunnen uiteindelijk nog niet eens in de schaduw staan van deze dame. Ik had nog nooit van haar gehoord, daar schaam ik me eigenlijk best wel een beetje voor.

De muziek op 'The Unexpected' heeft gewoon alles wat je nodig hebt om eens lekker veertig minuten (wel te kort eigenlijk) uit je bol te kunnen gaan. Natuurlijk allereerst het meesterlijke drumwerk van Uli, daarnaast ontzettend mooi gitaarspel van Jorn Viggo Lofstad (Pagan's Mind), mooie vullingen op de keys door Masterplan maatje Axel Mackenrott, krachtige viersnaren van Steinar Krokmo (ook Pagan's Mind) en last but not least de mooiste vrouwelijke vocalen die er maar te krijgen zijn, die van Magali Luyten. De muziek is melodieus maar o zo krachtig en wordt afgewerkt met een haarscherp randje. Luister gewoon maar eens naar het eerste nummer 'Lost', zet je geluidsboxen voluit open en je zult verrast worden. Daarnaast valt bijvoorbeeld ook het titelnummer op, dat is een prachtig instrumentaaltje die mooi zou staan als achtergrondmuziek in een film. En zo zijn er alleen maar hoogtepunten. Deze plaat kwam zo onverwachts maar blijkt een echte aanwinst in mijn collectie te zijn.