Bludgeon - World Controlled

Bludgeon - World Controlled

Label : Magic Circle Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Jean : Bludgeon uit Chicago levert middels 'World Controlled' hun tweede CD af. Het album is uitgebracht door Manowar's Magic Circle Music en is het tweede album voor dit label. Vanaf de allereerste akkoorden laten deze Amerikanen horen agressie wederom hoog in het vaandel te hebben staan. 'World Controlled' klinkt ontzettend bombastisch door het gebruik van hele zware lompe gitaar partijen in combinatie met constante dubbel pedaalwerk en de kletterende bas gitaar die de gitaren ondersteunt. Het album heeft alles behalve een Manowar productie, en dat komt de band zeker ten goede. Bludgeon speelt een duidelijke mix van thrash, death en hardcore, en weet daar een redelijk eigen geluid aan te geven. De eerste kennismaking met Marc Duca's vocalen laat horen dat de man erg hard en boos zijn boodschap verspreid. De typische thrash metal teksten - over het alledaagse harde Amerikaanse leven - getuigen van al het wantrouwen en ergernis dat Bludgeon heeft jegens alles en iedereen. Helaas zingt de man net iets te monotoon, en gaat zijn stem me na een aantal nummers wel vervelen. Ook is het jammer dat ondanks de vette productie het geluid van de kick-drum vrij mechanisch klinkt. Het audio gedeelte word afgesloten met het ingetogen nummer 'Save Your Servant'. Dat brengt ons bij het extraatje op dit debuut, het video gedeelte. Hierin laat Bludgeon ons weten hoe de cd technisch gezien is opgenomen (waar producer Joey DeMaio ook nog even zijn hoofd laat zien) en we worden vergast op een bezoek aan diverse uitgaansgelegenheden waar de heren ten prooi vallen aan alcoholische dranken en dergelijk vermaak.

Ik kan DeMaio's keuze om deze band te tekenen goed begrijpen, daar deze band overduidelijk de potentie heeft om wereldwijd bekendheid te vergaren. De typische Amerikaanse combinatie van thrash metal en hardcore in deze uitvoering gaat Bludgeon nog heel ver brengen. Origineel? Neen, dat niet. Bruut en vet? Jazeker, maar als de zanger eens wat gevarieerder zijn strot gebruikt kan het alleen maar beter worden.