Novembre - Materia

Novembre - Materia

Label : Peaceville | Archiveer onder gothic metal

Vera : Novembre is een band die ik van in het begin op de voet gevolgd heb. Dit prille begin gaat al terug naar 1990 wanneer twee broers Carmelo (zang, gitaar) en Giuseppe Orlando (drums) de band Catacomb oprichten. Na een demo en een 7 EP wordt de naam veranderd in Novembre en in 1994 verschijnt het eerste album onder die naam 'Wish I Could Dream It Again'. Alhoewel de band afkomstig is uit Rome (Itali) zal de binding met de Scandinavische landen een constante blijven in de loopbaan van Novembre. Zo worden de eerste albums opgenomen in de Unisound Studios met Dan Swan en is dit nieuwe album afgewerkt in de Finnvox Studios in Finland.

De atmosferische metal waarin melancholie centraal staat wordt doorspekt met geregelde rigoureuze death metal vocalen, maar ook heldere (mannelijke) zang is er van in het begin al bij. Daardoor spreekt Novembre zowel (oorspronkelijke) dark gothic fans als death metal fans aan, terwijl dit nieuwe album ook wel enkele prog liefhebbers zal kunnen overtuigen. Elk album dat uitgebracht wordt, wordt gevolgd door succesvolle tournees met vooraanstaande bands als Opeth, Katatonia, Moonspell, Kreator en My Dying Bride. Hun vriendschap met bands als Opeth en Katatonia maakt dat de fans van die bands ook Novembre leren kennen en waarderen. Maar dat is natuurlijk vooral te danken aan de vier prachtige albums die men tot nu toe uitbracht. Dit keer heeft het erg lang geduurd eer het vijfde album 'Materia' het licht zag. Deels te wijten aan label perikelen, maar deze zijn volledig opgelost nu de inmiddels tot drie man gereduceerde band, getekend is door Peaceville, volgens de band het label waar ze al altijd thuishoorden. Als we de heropnamen van het eerste album die werden uitgebracht onder de naam 'Dreams D'Azur' even niet meetellen is het van 2001 ('Novembrine Waltz') geleden dat we nieuw werk van Novembre konden horen.

Gelukkig heeft Novembre in die tijd geen bruuske veranderingen in stijl of muziek ondergaan. De fans kunnen dus met een gerust hart 'Materia' aanschaffen. Het album werd weer opgenomen in de eigen Outer Sound studio, maar zoals gezegd gemixt in de Finnvox Studios. Het artwork was weer in handen van Travis Smith en inmiddels is de band al bezig aan een uitgebreide Europese tournee met Katatonia die hen half mei ook in Nederland en Belgi zal brengen. Met de muziek van Katatonia heeft Novembre heel wat gemeen. Maar de nummers van Novembre zijn veel langer en minder toegankelijk. Achtenzestig minuten duurt het nieuwe album en na ettelijke draaibeurten blijft er toch nog heel wat te ontdekken. Slechts in vier nummers komen er grunts voor, dit had voor mij heus wel meer mogen zijn, want de zweverige zangpartijen houden niet steeds mijn aandacht vast. Maar dit is dan ook het enige minpuntje dat ik kan ontdekken in deze verder heel magistrale plaat die een super geluid meekreeg, barst van inspiratie en na al die jaren nog maar eens bewijst dat Novembre een heel begaafde band is. Fans van Katatonia, Opeth, Anathema en Dark Suns moeten dit zeker aanschaffen!