Trouble - Live In Stockholm

Trouble - Live In Stockholm

Label : Escapi | Archiveer onder doom metal

Release type: DVD/Video

Tormentor Erich : Volgens mij kun je met deze live dvd van Trouble maar twee kanten op: je vindt het dodelijk saai, of je geniet intens van datgene waar het allemaal om draait, namelijk het zien en horen van een band die serieus bezig is om een goede pot hard rock neer te zetten (of moet ik zeggen doom metal?). Meer dan dat is er niet te zien.

Podiumaankleding? Wat is dat? Geen backdrop, geen geplande lichtshow, zelfs geen doekje om de drumrizer. Podiumpresentatie? Trouble? De gitaristen genieten wel, maar ze doen dat door een beetje te mimieken en door soms de ogen dicht te knijpen. De bassist is niet voor niets bassist en zanger Erik zingt, of hij hangt met zijn hoofd naar beneden steunend aan de micro te wachten tot hij weer mag. That's it. Waarom dan toch een 85 punten? Omdat de band mij zeker wel kan bekoren op deze manier. De songs worden gewoon goed gespeeld, er zit ondanks het minimalisme op het podium toch duidelijk gevoel in het optreden. Het is allemaal 'let the music do the talking' en dat is dik in orde en goed in beeld gebracht. Lange shots en goede close ups genomen uit verschillende invalshoeken. Geen haastwerk en al zeker niet modern, maar daarom niet minder goed. Trouble zal nooit heel groot worden, maar de band heeft wel een cult status verworven door de jaren heen. De band weet dit, en daarom spelen ze lekker eigenwijs hun eigen ding, wars van alles om hen heen. Ik ben hier gevoelig voor en ik ben dan ook blij met deze dvd, ook al is het een optreden alweer uit november 2003. Beter iets dan niets is het motto hier.

En mocht je nog benieuwd zijn naar de extra's, ook die zijn minimaal. Er is een kleine fotoreportage en een keuze menu voor het geluid. En ja, er is ook nog dat lange interview van Candlemasser Leif Edling die de heren aan de praat houdt. Leuk voor een keer, maar daarmee houdt het dan ook op. Zoals gezegd moet deze dvd het hebben van het optreden, en aangezien ik hier niets over heb te klagen ben ik voorlopig weer een gelukkig mensch.