Time Requiem - Optical Illusion

Time Requiem - Optical Illusion

Label : Regain Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : En alweer een prachtig album waarop Gˆran Edman te horen is…vorig jaar sprak ik de beste man ter gelegenheid van de nieuwe band Xsaviour en toen kondigde hij alvast aan dat er nog veel uit zal komen. Time Requiem is een band die toetsenvirtuoos Richard Andersson (Space Odessy, Majestic) als de grote man als meesterbrein heeft en toen deze aan het schrijven en opnemen van 'Optical Illusion' begon deed hij dat met Edman als zanger in gedachten en dat getuigt van een absoluut gevoel voor perfectie.

Naast een sterke instrumentatie, af en toe wervelt het ongelofelijk door de speakers of hoofdtelefoon, is de ontzagwekkende diversiteit van Gˆran Edman de kers Èn slagroom op deze neoklassieke metal plaat. Hij laat af en toe een wat agressievere kant horen en dat klinkt ook al indrukwekkend. Andersson gaat goed op in het totale geluid en vult met prachtige maar vooral ook originele toetsenpartijen de muziek aan. Fel, snel, technisch maar met een groot gevoel voor songwriting, het is zeer zeker geen Yngwie-gepiel. Het absolute topnummer van deze plaat, maand en misschien wel jaar is 'Ocean Wings' waarin van melancholie naar snelle uitspattingen wordt geschakeld alsof het niets is, echt magnifiek! 'Miracle Man' heeft een lekkere ouderwetse hardrock feel door het koortje in het refrein en verder helpen nummers als 'The Talisman' en het knallende openingsnummer 'Sin To Sin' - waarin meteen een prima visitekaartje wordt neergezet - je al snel naar het besef dat deze plaat erg goed is.