OSI - Free

OSI - Free

Label : Inside Out | Archiveer onder

Winston : Met hun debuutalbum 'Office Of Strategic Influence' meldde deze 'superband' in 2003 aan het front en bood net even wat anders als dat de namen van Portnoy, Moore, Vera en Matheos deden vermoeden. Ten opzichte van hun thuishavens (resp. Dream Theater, Chroma Key en Fates Warning) werd de muziek lang niet zo bombastisch als werd verwacht, eerder wat klinischer en beheerster. Zo liet men een wat ander geluid horen en dat is ook op het tweede album zo, dat nog wel steeds in de progscene thuishoort. Dat andere geluid komt ook door Kevin Moore die de vocalen voor zijn rekening neemt. Hij zingt niet echt, het is meer pratend zingend en in combinatie met de wat killere sfeer van de nummers werkt het goed. Ik moest echt weer even wennen aan de sound, zo herken je Portnoy bijna niet en kunnen Matheos en Vera ook eens wat anders laten horen.

Moore heeft sinds zijn Dream Theater (eerste drie albums) een grote ontwikkeling doorgemaakt, zijn keyboard en programmeergeluid is zeer divers en geeft elk nummer weer een ander tintje. De muziek neigt soms naar bands als Tool en moderne King Crimson en het kost even tijd om deze muziek volledig in te laten werken, de eerste indruk die ik had was dat het vrij saai was. Pas na de derde of vierde draaibeurt was er een klik en kom je er steeds meer in. Dat ik in 'Free' nu al beter vind dan het debuut komt omdat dit album echt mooie en subtiele hoogtepuntjes kent, zoals 'Home Was Good', 'Once' (Kraftwerk!) en de laatste track 'Our Town' dat in vergelijking tot de andere nummers een soort bonus track lijkt te zijn; akoestisch met banjo en een David Gilmour achtige sfeer, had ook op een Ray Wilson (Genesis, Stiltskin) album kunnen staan. Ja, OSI heeft goede zaken gedaan op hun tweede album en zorgt voor een leuke afwisseling in de platenkast. Vooralsnog zijn er nog geen tourplannen maar de wens is er wel vertelt Kevin Moore in de biografie. Ik weet niet of het wel zou werken op een podium eigenlijk maar zou het best willen zien.