Arch Enemy - Wages Of Sin

Arch Enemy - Wages Of Sin

Label : Century Media | Archiveer onder

Dennis : Het wachten is over, de beste schijf van Arch Enemy wordt eindelijk ook in Europa en de VS uitgebracht. Vorig jaar april werd "Wages of Sin” al in Japan uitgebracht, maar door een hoop vertraging bij de platenmaatschappij heeft het tot (18) Maart 2002 moeten duren voordat de vierde CD van Arch Enemy in de Europese lag. Dankzij mij buurman echter, die "Wages of Sin” vorig jaar al via het internet bestelde, konden we al genieten van deze Zweedse waanzin. Hierdoor kon het dus ook zijn dat "Wages of Sin” op de eerste plaats eindigde in mijn jaarlijstje van 2001, en ik ben bang dat de Europese editie (met 8 bonustracks, 2 videos en een 20 pagina's tellend boekje) dat er dit jaar wederom geen CD zal zijn die Arch Enemy zal weten te overklassen. De kans is groot dat "Wages of Sin” in mijn jaarlijst voor 2002 de koppositie zal weten te prolongeren!!

"Wages of Sin” werd eind 2000 in de Fredman Studios met co-producent Fredrik Nordström en Michael Amott achter de knoppen opgenomen en werd gemixt door niemand minder dan Andy Sneap in de Backstage Studios in Engeland. Wie zijn werk kent op albums als Nevermore's "Dead Heart In A Dead World” en Testament's "The Gathering”, die zal het meteen van mij aannemen als ik stel dat het geluid van "Wages of Sin” gezegend is met een ongelooflijk krachtig geluid. "Wages of Sin” is zonder twijfel Arch Enemy's meest heavy album geworden!

Alle 11 tracks op "Wages of Sin” zijn van wereldklasse. Opener "Enemy Within” is een behoorlijk complex, maar catchy nummer, waar Arch Enemy lustig gebruik maakt van verschillende tempo's en een aantal supervette riffs. Het korte piano intro leidt het heftige drumwerk van drummer Daniel Erlandsson in, die tekeer gaat als een M16, gevolgd door stevig powermetal gitaarwerk van de Amott broeders, wat een knaller van een opener!! Daar waar veel bands het merendeel van hun kruit verschieten in het openingsnummer (om de aandacht van de luisteraar te krijgen), lijkt het kruit van Arch Enemy onuitputbaar. In het tweede nummer "Burning Angel” wordt er zelfs nog een schepje bovenop gedaan. De erg aanstekelijke gitaarriff nodigt uit om met de melodie mee te zingen. Als je de melodie eenmaal in je hoofd hebt is hij er niet meer uit te stampen. In "Heart Of Darkness” wordt er heel even gas terug genomen om de luisteraar even tot rust te brengen alvorens er met "Ravenous” weer lustig op lost wordt getrashd. En zo gaat het maar door… geen moment verslapt mijn aandacht voor deze geweldige plaat, welke vol meesterlijk gitaarwerk staat. Een ander hoogtepunt van de CD is het laatste inferno "Shadows and Dust”, welk opgebouwd is rondom een heerlijke gitaarriff. De jongens en meid van Arch Enemy weten heel goed de hoeveelheid melodie en agressie te doseren, waardoor de nummers heel melodieus en energiek klinken.

De vrouwelijke vocalen van de Duitse zangeres Angela Gossow zijn uitzonderlijk goed te noemen. Als je niet zou weten dat het hier een vrouw betrof, zou je het niet merken. Toen ik de zang voor het eerst hoorde (zonder de voorkennis dat ze Duitse was), hoorde ik af en toe wel een lichtelijk Duits accent, wat later ook bevestigd zou worden. Dit stoort echter geen enkel moment. Angela Gossow is zondertwijfel het beste wat Arch Enemy kon overkomen. Niet alleen is het visueel een hele vooruitgang, ook qua zangprestaties zet zij Johan Liiva in de schaduw. De oud-zanger van Arch Enemy heb ik altijd als de zwakste schakel van de band ervaren; zijn podium presentatie was zeker niet de beste en zijn zang maar middelmatig. Echter dit werd altijd goed opgevangen door het uitstekend muzikaal vakmanschap van de overige bandleden. Met Angela Gossow in de band is Arch Enemy definitief klaar voor het echte grote werk!!

De Europese/Amerikaanse versie van "Wages Of Sin” komt dan wel later uit, maar heeft wel meer te bieden dan de kale Japanse versie. En dat werd eens tijd. De Japanse versie van de vorige drie albums "Black Earth”, "Stigmata”, en "Burning Bridges” hadden altijd extra bonustracks. Deze zijn nu terug te vinden op de dubbel CD die bij "Wages of Sin” zit. Naast twee videotracks ("Ravenous” en "The Immortal”) staan er drie coverversies van Judas Priest, Iron Maiden en Europe op ("Starbreaker”, "Aces High” en "Scream of Anger” respectievelijk), vier "normale” bonustracks en "Lament of A Mortal Soul” een onuitgebracht nummer welke zeker niet misstaat op "Wages of Sin”.
Dit is nog eens een compleet produkt, wat wil de Arch Enemy fan nog meer? Deze CD verdient een 100% score, maar ik geef hem een 99/100, zodat, mocht Arch Enemy volgend jaar weer met een nieuwe (overtreffende) schijf komen, er nog ruimte blijft het verschil aan te geven. Arch Enemy is er helemaal klaar voor om de wereld te veroveren!!